Hjälp - hur många reservplatser kan man tacka ja till?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Gäst

Hjälp - hur många reservplatser kan man tacka ja till?

Inlägg av Gäst »

Hej jag har sökt läkarprogrammet men har tyvärr inte kommit in. Kan jag tacka ja till alla 7 platser som jag står på reserv? Jag har kommit in på tandläkarprogrammet och tänker förmodligen gå mest för att det kommer kännas att jag slösar bort min tid ifall jag inte börjar på något. Men samtidigt vill jag söka Läkarprogrammet till vår och då kanske jag har chans att komma in. Då kanske det känns orättvist att hoppa av tandläkarlinjen någon annan kan ju ta min plats. Men samtidigt så kanske jag inte kommer in alls
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Hjälp

Inlägg av Wolthura »

Du kan tacka ja till maximalt 165hp/termin när du är antagen till en utbildning, vilket motsvara 5 heltidsstudier á 30hp och 1 kurs/halvfart á 15hp/termin. Eftersom programmen är 30hp/termin gäller det alltså 5st heltidsprogram.

Är du bara reservplacerad och inte antagen till något program kan du stå som reserv på 210hp, vilket motsvarar 7 heltidsstudier á 30p. Tänk på dig själv i dina val, vad vill du helst göra? Vill du testa att börja tandläkarprogrammet, gör det! Tänk bara på att du har begränsad mängd veckor studielån- och medel hos CSN.

https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fra ... -ja-till-/
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Gäst

Hjälp

Inlägg av Gäst »

Hej, så jag kan tacka ja till mim plats på tandläkarlinjen och fortfarande stå som reserv på läkarprogrammet men inte alla 7 då? Då är det kanske bäst att tacka ja på reservplatserna som jag jar best placering ?
litenhippo

Hjälp

Inlägg av litenhippo »

Jag är i väntelistan till tandläkarlinjen och det har alltid varit min dröm. Ville bli tandläkare sedan jag var ett litet barn och försökt mitt bästa. Men det är ditt beslut. Du har bättre betyg än mig så att du förtjänar platsen mer. Att vara självisk, jag hoppas säger någon nej till tandläkarlinjen :flinar: Följ ditt hjärta och göra vad du tycker är bäst för dig. Jag är säker på att du kommer att få vara en läkare, i år eller senare! :) Lycka till! :)
Skriv svar