Överintag

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Gast

Överintag

Inlägg av Gast »

Hej!

Jag undrar om överintaget i år för Linköpings universitet. Enligt antagningsstatistiken på uhr så har 180 stycket antagits i urval 1. Samtidigt finns det endast 108 platser. Innebär det att ett överintag på 72 personer gjorts? Och betyder det i sin tur att färre reserver kommer att antas jämfört med tidigare år? :sliten:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Överintag

Inlägg av Nils »

Ungefär så, ja.
Gast

Överintag

Inlägg av Gast »

1. Hur vågar de ha ett sånt ENORMT överintag?! De har väl inte ens utökat platserna sen HT14? Då antogs 134 st i urval 1 till 108 (eller var det 118?) st platser. Och i år har 180 personer antagits till fortfarande 108 st tillgängliga platser...... Sjukt :( och deppigt för en som är reserv...

2. Hur funkar byten å så mellan lärosäten? Jag blev antagen till mitt fjärdehandsval och tänkte att jag skulle börja där "sålänge" och försöka byta till Linköping, för jag har läst om att folk gör så. Men hur går det till? Mailar man skolan man vill byta till? Söker man om genom antagning.se?
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

Överintag

Inlägg av Tesla »

Du söker som vanligt via antagning och efter att du kommit in så försöker du tillgodoräkna dig. Hur mycket du får tillgodoräkna dig beror på hur likt upplägget mellan de två lärosätena är. Men du bör nog räkna med att du "förlorar" iaf en termin på ett byte.
Skriv svar