Angående "urval" BG , BH/HP

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Angående "urval" BG , BH/HP

Inlägg av waterflash »

Hej allihopa!

Jag har en kanske halvknasig fråga, när det gäller BG och BG/HP grupperna (rör mest Göteborgsuniversitet).

Hur funkar det, om en person har 20,00 och 1,7 (HP) han lottas dels fram och blir antagen i BG-gruppen, men han är även en god kandidat till BG/HP eftersom att han han högre värde än många andra. Vilken grupp antas han då i? Jag menar, tar man först ut behöriga och rangordnar BG/HP och sedan BG eller slumpar man allt som allt? Är det kanske därför det blir så lågt BG/HP tillslut?

/Daniella
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Angående "urval" BG , BH/HP

Inlägg av Nils »

waterflash skrev:Hej allihopa!

Jag har en kanske halvknasig fråga, när det gäller BG och BG/HP grupperna (rör mest Göteborgsuniversitet).

Hur funkar det, om en person har 20,00 och 1,7 (HP) han lottas dels fram och blir antagen i BG-gruppen, men han är även en god kandidat till BG/HP eftersom att han han högre värde än många andra. Vilken grupp antas han då i? Jag menar, tar man först ut behöriga och rangordnar BG/HP och sedan BG eller slumpar man allt som allt? Är det kanske därför det blir så lågt BG/HP tillslut?

/Daniella
Såvitt jag minns går VHS-reservplaceringsgivningen för varje lärosäte till på detta viset:
1. Lotta vilken kvot som en ansökande skall placeras i.
2. Lotta vilken ansökande som skall placeras i kvoten.
3. Högre meriter går alltid före lägre meriter men i övrigt behålls den inbördes ordningen.

I praktiken betyder det att slumpen avgör vilken kvot man blir antagen genom (utav dem som man har tillräckligt bra resultat för att bli antagen i).
Skriv svar