Hur lottar man vid GU?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
maring
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:56

Hur lottar man vid GU?

Inlägg av maring »

Jag läste att det finns en kvot som lottas i Göteborg men jag undrar hur man gör det.
Är det att man tar först alla som har 22,5 och sedan lottar bland dem som har 22,4 t.ex. Eller lottar man bland alla som har typ mellan 22,5-22,4?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur lottar man vid GU?

Inlägg av Nils »

Det innebär bara att om antagningsgränsen hamnar på en betygsnivå där det finns fler ansökande än vad det finns platser kvar att fördela så avgör slumpen vilka utav dem som blir antagna. Det fungerar alltså precis likadant som i HP-kvoten, fast för de berörda betygskvoterna.

(Alla lärosäten har valt att införa hp-urskiljning i betygskvoterna för att minska inslaget av lottning mellan ansökande med samma betygsnivå, så att dessa i första hand blir antagna utifrån sina hp-värden. Ifall flera ansökande har samma betygsnivå och samma hp-nivå så avgör lotten vilka utav dem som blir antagna respektive inte antagna. GU har dock valt att låta hälften av betygsplatserna, för varje kvot, fortsätta utan hp-urskiljning.)
Senast redigerad av Nils den 12 jun 2014, 19:58, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: förtydligande
anarchist

Re: Hur lottar man vid GU?

Inlägg av anarchist »

varför ska man behöva lotta både människor med 22,4 och 22,5? Alltså alla med max betyg kommer in om det finns tillräckligt med platser för dem, sen är det folk som har lägre betyg och om t.ex det fiins 10 platser kvar och 20 personer med 22,4, då lottas det mellan dem. Och om det händer att tillgängliga platser<personer med 22,5 så avgör lottningen individerna som kommer att få hälften av de ej hp -urskiljade platserna.
maring
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:56

Re: Hur lottar man vid GU?

Inlägg av maring »

Okej tack! Jag förstår nu.
Skriv svar