Tillgodoräkning, antagning osv

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
leonah
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 maj 2014, 12:47

Tillgodoräkning, antagning osv

Inlägg av leonah »

Hej!

Jag har nyligen kommit på (trots mina snart 25 år) att jag vill komma in på läkarprogrammet (i värsta fall alternativt biomedicinprogrammet först). Då är frågan hur jag ska gå tillväga. Jag har sedan gymnasiet (gick natur-biomedicin) varit intresserad av medicin och fysiologi är min största nördighet i livet haha, men har dock aldrig riktigt vetat vilken väg jag skulle gå inom vård-fältet därav omotiveringen under gymnasiet = dåliga medelmåttiga betyg.

Fick bara 0,85 i hp i våras suck.. Men hoppas kunna höja mig till höstens hp då jag tänkte plugga ordentligt inför den under sommaren, tips någon? Har två stycken hp-guide böcker sen tidigare och pluggade en del på de inför våren men ändå kom jag inte långt även om jag känner att jag börjar förstå "grejen" med frågorna lite mer.

Kan de va värt och försöka höja betygen med (som komplement?) eller kommer det ta alldeles för lång tid? Jag har sedan studenten mest jobbat samt läst strökurser på universitetet.

Just nu läser jag farmakologi 15 hp på KI vilket jag tycker är kul! Har även läst människans fysiologi 30 hp på KI tidigare och undrar om jag nu någon gång skulle komma in om jag kan tillgodoräkna dessa två kurser?

Sen undrar jag med om det är fler uni än KI som har PIL-systemet, dvs alternativt urval via hp? Vad är lägsta hp man måste ha för att kunna söka till PIL överhuvudtaget? Alla säger olika..

Tacksam för hjälp! :)
EyeGuy
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 dec 2013, 13:19

Re: Tillgodoräkning, antagning, osv.

Inlägg av EyeGuy »

Hej!

Vad gäller tillgodoräkning av tidigare kurser är det nog allra enklast att kontakta en studievägledare på den skolan du vill söka till.

De olika alternativa urval som finns och lite av dess historik kan du hitta på http://xn--lkarstudent-l8a.se/antagning.html#lokala
Där ser du även vilka trender som finns för lägsta HP-resultat för att få skriva PIL. Nivån har legat på mellan 1,20 och 1,40 senaste gångerna, så runt den nivån kan du behöva för att få bli kallad.
Du kan även hitta andra gränser som funnits för de olika andra metoder som används.

När det kommer till själva högskoleprovet är nog det bästa tipset jag kan ge dig att öva mer för att vänja dig mer vid frågorna och hur du ska lösa dom. Vad gäller den kvantitativa delen så handlar det om att bygga upp sin intuition för hur du ska lösa matteproblemen enklast. Och vad gäller verbal del så kan jag rekommendera att även läsa lite vetenskapliga artiklar för att vänja dig vid det språket som används i dessa.
Även tidsdisponeringen och hur mycket tid du lägger på varje fråga är viktigt att få grepp på, så att du kan hoppa över frågor som tar för lång tid att lösa.

Lycka till!
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: Tillgodoräkning, antagning, osv.

Inlägg av Backworldsman »

Jag har hört av bekanta som läser vid läkarprogrammet på KI att man tyvärr inte får tillgodoräkna så mycket från människans fysiologi, varför vet jag inte riktigt, men jag misstänker att det är en översiktskurs och att man studerar ämnet mycket mera långtgående på läkarprogrammet. Det verkar vara relativt vanligt att blivande läkarstudenter läser den kursen. Jag tror att du har mycket större chans att få tillgodoräkna dig moment eller till och med hela terminer om du söker till biomedicinprogrammet.
Skriv svar