Sjukskriven, tacka ja till reservplats?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Gäst

Sjukskriven, tacka ja till reservplats?

Inlägg av Gäst »

Hej

Nu är det så att jag genomgått neurokirurgi under hösten och är under våren sjukskriven och op-teamet rekommenderar mig att absolut INTE plugga eller jobba heltid under våren (hjärnan behöver läka i lugn och ro). Jag ligger dock för en gångs skull hyfsat bra till som reserv i både Örebro och Umeå, så min fråga är väl helt enkelt:

Om dom ringer och erbjuder plats kan jag då tacka ja och sen pga min sjukskrivning be att få uppskjuten studiestart och därmed få behålla min plats och börja till hösten istället?
Någon som vet hur detta fungerar?
Nameless

Re: Sjukskriven, tacka ja till reservplats?

Inlägg av Nameless »

Du får nog ringa och fråga dem, det är nog inte så många som har erfarenhet utav just detta.
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: Sjukskriven, tacka ja till reservplats?

Inlägg av Backworldsman »

Jag skulle i alla fall ha tackat ja om jag var i din situation och ville försäkra mig om en plats. Om någon ska få uppskjuten studiestart så låter det som att du borde få det. Kan ju dock vara bra att säga det till studievägledaren som ringer så att det inte blir några missförstånd.
Gäst

Re: Sjukskriven, tacka ja till reservplats?

Inlägg av Gäst »

Okej, ja det låter ju vettigt tack för svar.
Så det är alltså studievägledaren som ringer om det finns en reservplats?
Gäst

Re: Sjukskriven, tacka ja till reservplats?

Inlägg av Gäst »

Jag har för mig att detta med uppskjuten studiestart endast gäller de som blivit antagna vid första- och andrahandsvalet. Inte reserver. Men kolla upp det för säkerhets skull.
Mio

Re: Sjukskriven, tacka ja till reservplats?

Inlägg av Mio »

Hej!

Tacka ja och ansök sedan om uppskjuten studiestart. Det kan man få på grund av till exempel sjukdom eller graviditet.

Studieuppehåll är något annat, det ges bara från och med termin 2 och framåt. Då behövs inga skäl.

Lycka till och våga ta det lugnt.
Gäst

Re: Sjukskriven, tacka ja till reservplats?

Inlägg av Gäst »

Tack för all hjälp!

Har nu haft kontakt med både Umeå & Örebro som båda säger att det är tillåtet i mitt läge att ansöka om s.k "anstånd" om man skulle bli antagen och därmed få en chans till uppskjuten studiestart.
Skriv svar