Kan man bli struken från platser i reservintaget?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Jadu

Kan man bli struken från platser i reservintaget?

Inlägg av Jadu »

Ahlstein skrev:Som jag uppfattar det undrar du om du stryks från reservantagning på läkarprogrammet om du kommer in på tandläkarprogrammet. Om du prioriterar Läkarprogrammet över så kommer du inte strykas.
Jag förstår dock inte varför du ska söka Tandläkarutbildningen om du inte vill bli tandläkare.
Vi invandrare har tyvärr mycket press från familjen. Hellre läsa något man inte är jätteintresserad av än att svika familjens stolthet.
Gäst

Kan man bli struken från platser i reservintaget?

Inlägg av Gäst »

Du kan ju plugga upp så du kommer in vid ett senare tillfälle då. Eller är det ett måste för familjen att man börjar plugga direkt också? Stå på dig lite förfan, det är ditt liv det handlar om.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Kan man bli struken från platser i reservintaget?

Inlägg av Nils »

Blir du antagen någonstans i urval 1 eller urval 2 så stryks du från allting som du har prioriterat lägre. Om du har prioriterat läkarprogrammen före tandläkarprogrammen så kan du inte strykas från läkarprogrammen genom att bli antagen till tandläkare.

I reservintaget som kommer efter urval 2, runt terminsstarten, spelar prioriteringen inte längre någon roll eftersom man inte stryks från någonting då - man måste själv meddela en utbildning och tacka nej till sin plats där för att bli struken.

Kom ihåg att läkarprogrammen har antagning både höst och vår, med lägre gränser till våren!
Gäst

Kan man bli struken från platser i reservintaget?

Inlägg av Gäst »

Tack alla :) Precis press från alla håll. Jag har bara möjlighet att vänta 1 år. Sen måste jag plugg a där jag kommer in. Självklart kommer jag söka till vår. Men har tänkt att plugga upp betygen och satsa stenhårt på Hp. Dock har jag bara möjlighet till prövning och har hört att det är nästan omöjligt att få bra betyg. Men vi får se hur det blir. Jag måste testa. Sen kan jag göra hur många prövningar som helst. Sen förlorar jag inget på det utan söker både i BIEX och med kompletterande betyg. Nej jag vill inte bli tandläkare..
Skriv svar