Man måste ju söka in till varje termin

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Blomkruka
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 jul 2013, 10:51

Man måste ju söka in till varje termin

Inlägg av Blomkruka »

Tja.

Vet inte om det gäller alla lärosäten, men men måste ju söka in till varje enskild termin. Man är ju dock garanterad plats om man redan går på läkarprogrammet.

Men...

Tänk om man står och funderar på att byta lärosäte, men inte är helt säker. Jag kanske nu läser på lärosäte 1, men funderar på att byta till lärosäte 2. När jag då ska anmäla mig måste jag ju rangordna dessa två. Kommer jag in på den förstrankade stryks jag ju sedan från andra. Jag måste med andra ord veta säkert att jag vill byta innan jag söker, eftersom söker jag termin X först kommer lärosäte 2 strykas garanterat. Men söker jag läsosäte 2 först stryks ju termin X om jag blir antagen.

Har jag fel, eller vad är detta för idioti?
Nameless

Re: Man måste ju söka in till varje termin.

Inlägg av Nameless »

Jo så blir det väl tyvärr om du går på en skola där man måste söka varje termin trots att man går på ett program. Värt att notera är dock att inte alla skolor har detta system, åtminstone inte GU.

En sak att tänka på dock är att du kan stryka en utbildning fram till sista kompletteringsdatum som brukar vara i slutet av juni.
White

Re: Man måste ju söka in till varje termin.

Inlägg av White »

I Örebro är det så. Vi söker till varje termin. Jag tror att de kör så för att veta antal elever när de delar dem i basgrupper.
Skriv svar