Påverkas antagningschanserna av rangordningen?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
erikcarlo
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 nov 2008, 21:30

Påverkas antagningschanserna av rangordningen?

Inlägg av erikcarlo »

Hej!

Om jag vill in på KI med enbart bara mina betyg, har jag större chans att komma in om jag sätter det som mitt förstahandsval?

Jätte tacksam för svar!
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: RANGORDNINGEN!!

Inlägg av judithstar »

erikcarlo skrev:Hej!

Om jag vill in på KI med enbart bara mina betyg, har jag större chans att komma in om jag sätter det som mitt förstahandsval?

Jätte tacksam för svar!
jag tror inte det(men har kanske fel)
tror det bara är i umeå det spelar roll om man sätter det som sin prio-1
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: RANGORDNINGEN!!

Inlägg av Nils »

erikcarlo skrev:Hej!

Om jag vill in på KI med enbart bara mina betyg, har jag större chans att komma in om jag sätter det som mitt förstahandsval?

Jätte tacksam för svar!
Hur du rangordnar KI påverkar inte den placering du får hos dem. Den enda skillnaden mellan rangordning som #1 och #2 är att sämre rangordnade alternativ stryks ifall man blir antagen till ett bättre rangordnat alternativ (det är endast i Umeås intervju-baserade urval som rangordning kan spela någon formell roll överhuvudtaget).

Ifall du helst av allt vill bli antagen till KI så skall du ge KI den bästa placeringen i din ansökan, annars finns risken att du blir antagen till ett bättre rangordnat alternativ som du inte lika gärna vill bli antagen till.
henningsson
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 apr 2011, 16:36

Påverkas antagningschanserna av rangordningen?

Inlägg av henningsson »

Hur påverkar min prioritering av olika skolor ansökningen? Finns det någon taktik för hur man ska prioritera ex. de utbildningarna som är svårast att komma in på först, eller ska man satsa på det stället som är troligast/lättast?
Gäst

Re: Prioritet?

Inlägg av Gäst »

Ifall du blir antagen till ett alternativ så stryks du från sämre prioriterade alternativ.

Rangordna därför lärosätena utifrån vilka du helst blir antagen till. :)
henningsson
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 apr 2011, 16:36

Re: Prioritet?

Inlägg av henningsson »

okej, men säg att man inte blir antagen i förstahandsvalet, och istället värderas i sitt andra val, kommer jag då ligga sämre till än någon med samma hp/betyg som prioriterat den skolan som förstaval?
Gäst

Re: Prioritet?

Inlägg av Gäst »

Nej, det är bara lotten som avgör då. :glad:
Svampens

Påverkas antagningschanserna av rangordningen?

Inlägg av Svampens »

Hej!
Jag ska ringa VHS och fråga imorgon, men jag tänkte likväl fråga här efterssom VHS inte alltid vet vad dem pratar om även om man vill tro det.

Jag ska söka in till läkare nu VT13. Har sökt:
Lund
Uppsala
Umeå
(i denna ordning).

Min fråga är nu hur det funkar. Om jag blir antagen till Lund vet jag att jag stryks från övriga linjer, men om vi säger att jag blir antagen till Umeå redan i första urvalet, kommer då inte Lund och Uppsala att erbjuda mig andraantagning osv även om jag skulle tacka nej till Umeå?

Vill jag dvs helst gå Lund eller Uppsala, bör jag enbart söka Lund och Uppsala? :glor:
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Nackdel att söka fler?

Inlägg av Wiiizzy »

Det finns ingen nackdel med att söka till flera program/orter. Det enda du måste tänka på är att tacka ja till din reservplats vid Lund och/eller Uppsala om du vill ha en chans att komma in genom Urval 2 eller reserv.

Du bör mao söka till alla orter där du kan tänka dig att studera. Det försämrar inte chanserna att bli antagen till högre rangordnat alternativ.

Som du säkert förstår är ju dock rangordningen viktig då du som du säger inte kan komma in på lägre rangordnat alternativ om du är antagen till högre rangordnat alternativ.
Svampol

Re: Nackdel att söka fler?

Inlägg av Svampol »

Tack så mycket för svaret!
Men kan jag rentutav blir reservantagen även om jag tackar JA till tex. Umeå? Så länge jag ställer mig i kön för reserv på utbildningar högre prioriterad dvs. :smart:
Skriv svar