Påverkas framtida antagningschanser om man tackar nej?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Rob
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 apr 2011, 15:11

Påverkas framtida antagningschanser om man tackar nej?

Inlägg av Rob »

Hej!

Om man söker en utbildningsplats, får ett positivt antagningsbesked, men sedan av någon anledning inte tackar ja till denna, kan detta då på något sätt vara till ens nackdel vid eventuella framtida ansökningar till samma utbildning?

Rob
addmoll89

Re: Framtida nackdel att tacka nej nu?

Inlägg av addmoll89 »

Nej
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Framtida nackdel att tacka nej nu?

Inlägg av Wiiizzy »

Inte i Sverige, då antagningsprocessen är helt automatiserad och endast grundar sig på exempelvis betyg eller högskoleprovsresultat. I utlandet kan det, i alla fall enligt min gamla SYV, vara en nackdel om man anmält sig och blivit kallad till intervju men tackar nej till intervjun.
Gäst

Påverkas framtida antagningschanser om man tackar nej?

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag har sökt in till läkarlinjen i Lund i höst och är ganska säker på att jag kommer att komma in men osäker på om jag vill börja i år. Nu har jag däremot hört rykten om att det tidigare varit så på vissa linjer att man kan bli bortkvoterad om man tidigare tackat nej. Att man helt enkelt "fått sin chans", är det någon som har hört något om detta? Någon som vet att det stämmer? Blev jätteosäker när jag fick höra det för är verkligen inte sugen på att börja plugga i år, hade inte bestämt mig än när jag sökte...
Anonym

Re: Tacka nej en gång, sabbar mina chanser?

Inlägg av Anonym »

Det stämmer inte, ett nej påverkar inte dina framtida chanser. Så avvakta du om du inte är säker, finns mycket kul att göra under tiden istället!
Skriv svar