Anstånd

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Andreas
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 jul 2008, 20:58

Anstånd

Inlägg av Andreas »

Någon som vet vilka regler som gäller vid anstånd, och är det bara till nästa termin det går att få det?
allegro
Inlägg: 36
Blev medlem: 06 maj 2008, 22:32

Re: Anstånd

Inlägg av allegro »

Nja, du kan nog få ett år. Särskilt om det är militärtjänstgörning vi snackar.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Anstånd

Inlägg av Nils »

Sakerna man normalt kan få anstånd för är (såvitt jag vet) värnplikt, graviditet och ibland även sjukdom.
Andreas
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 jul 2008, 20:58

Re: Anstånd

Inlägg av Andreas »

Om vi inte får dagisplats i januari, måste inte det vara skäl nog? Jag har inte tänkt att börja läsa förrän nästa höst, och vill vara säker på en plats redan innan, att bli antagen och få anstånd är för oss det bästa alternativet. :oops:
allegro
Inlägg: 36
Blev medlem: 06 maj 2008, 22:32

Re: Anstånd

Inlägg av allegro »

Andreas skrev:Om vi inte får dagisplats i januari, måste inte det vara skäl nog? Jag har inte tänkt att börja läsa förrän nästa höst, och vill vara säker på en plats redan innan, att bli antagen och få anstånd är för oss det bästa alternativet. :oops:
Tveksamt, jag tror inte det.
Okulan
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 aug 2008, 19:21

Re: Anstånd

Inlägg av Okulan »

Den var svår men jag tror inte att det kommer räcka. Det argument jag skulle spontant ställa emot är att det finns dagisplats någonstans i närliggande kommuner och att ni kan pendla därifrån.
chocolatecake
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 apr 2008, 20:06

Re: Anstånd

Inlägg av chocolatecake »

Svårt att säga om det är tillräckligt skäl. Du kan ju söka till hösten istället. Om det är så att du sökt förskoleplats i tid och du trots kommunens garanti inte får en plats, då kan det nog vara möjligt med anstånd. Men troligen inte om det är så att du planerar att söka men inte planerat förskola förrän till hösten.

De flesta söker och vill in till hösten, färre på våren. Därav de lägre antagningspoängen på våren. Med ditt resonemang skulle det ju då vara smartare om man söker till våren, då lättare blir antagen men börjar till hösten då konkurrensen är större. Då blir det ju en taktik att undvika konkurrensen och du "tar" då en plats från någon som kanske t o m har bättre meriter men inte kan söka anstånd. Jag tror högskolorna vill undvika detta och är därför restriktiva med anstånd till enbart särskilda skäl.

Här är i a f en länk till KIs info om anstånd (se speciellt det tredje stycket):
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?a=26434&d=12444&l=sv
Skriv svar