Två läkarprogram samtidigt?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Gast

Två läkarprogram samtidigt?

Inlägg av Gast »

Får man registrera sig på 2 olika terminer vid 2 olika universitet och behålla båda platserna terminen ut? Jag funderar på att byta men vill inte riskera förlora en termin ifall det skulle visa sig att det inte finns plats för mig att hoppa upp.
Cedric
Inlägg: 24
Blev medlem: 30 dec 2011, 18:53

Re: Två platser

Inlägg av Cedric »

Med tanke på att du max kan vara registrerad på kurser motsvarande 150% studietakt, nej.
2 st. terminsplatser skulle utgöra 200%
Gast

Re: Två platser

Inlägg av Gast »

Cedric skrev:Med tanke på att du max kan vara registrerad på kurser motsvarande 150% studietakt, nej.
2 st. terminsplatser skulle utgöra 200%
Då får du gärna förklara för mig hur vissa lyckas plugga 2 utbildningar parallellt, t.ex. läkarprogrammet och ekonomutbildning.
Cedric
Inlägg: 24
Blev medlem: 30 dec 2011, 18:53

Re: Två platser

Inlägg av Cedric »

Förmodligen genom att läsa individuella kurser i ekonomi & så småningom ta ut en kandidatexamen, snarare än att läsa båda programmen på helfart.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Två platser

Inlägg av Wiiizzy »

Nu är jag ute på djupt vatten och borde kanske inte skriva utan att ha bättre koll på läget. Men är det inte så att man i antagningsprocessen bara kan bli antagen till 45HP per termin. Men om man redan är inne på ett program så söker man ju inte in dit igen och kan därför uppnå en studietakt på över 150%. D.v.s. att begränsningen har att göra med antagningsprocessen och inte studietakten.
Gast

Re: Två platser

Inlägg av Gast »

Cedric skrev:Förmodligen genom att läsa individuella kurser i ekonomi & så småningom ta ut en kandidatexamen, snarare än att läsa båda programmen på helfart.
båda på heltid. HHS ger inga fristående (individuella kurser).
Det jag undrar om är om man får behålla 2 platser inom samma program. Att det går att behålla sina platser på 2 olika utbildningar vid olika universitet och därmed kunna vara registrerad på mer än 150% vet jag redan om.
Cedric
Inlägg: 24
Blev medlem: 30 dec 2011, 18:53

Re: Två platser

Inlägg av Cedric »

Möjligen, men nuförtiden ska man anmäla fortsatta studier terminsvis via studera.se (antagning.se?)
Dvs, du är inte automatiskt antagen till nästa termin.
Däremot är du garanterad plats om du registrerar dig i tid.

Annars låter din fråga som något du med fördel kan ställa till antagningsenheten på respektive universitet. Ring imorgon. De bör ha störst chans att ge dig ett korrekt svar. =)
Gast

Re: Två platser

Inlägg av Gast »

Wiiizzy skrev:Nu är jag ute på djupt vatten och borde kanske inte skriva utan att ha bättre koll på läget. Men är det inte så att man i antagningsprocessen bara kan bli antagen till 45HP per termin. Men om man redan är inne på ett program så söker man ju inte in dit igen och kan därför uppnå en studietakt på över 150%. D.v.s. att begränsningen har att göra med antagningsprocessen och inte studietakten.
Det stämmer bra det. Helst ska det vara 2 olika lärosäten men vissa universitet bryr sig inte om du är registrerad på 2 program.
Gast

Re: Två platser

Inlägg av Gast »

Cedric skrev:Möjligen, men nuförtiden ska man anmäla fortsatta studier terminsvis via studera.se (antagning.se?)
Dvs, du är inte automatiskt antagen till nästa termin.
Däremot är du garanterad plats om du registrerar dig i tid.

Annars låter din fråga som något du med fördel kan ställa till antagningsenheten på respektive universitet. Ring imorgon. De bör ha störst chans att ge dig ett korrekt svar. =)
Vissa universitet kör det systemet och därmed blir det omöjligt att bli antagen till mer än 45hp, ja. Det är dock långt ifrån alla.
Cedric
Inlägg: 24
Blev medlem: 30 dec 2011, 18:53

Re: Två platser

Inlägg av Cedric »

Jag känner inte till individuella regler hos specifika universitet.
45 HP/termin trodde jag var max som en generell gräns.
Men kontakta de 2 antagningsenheterna det rör sig om så lär det lösa sig.
Skriv svar