Betygsgränser för antagning, historiskt?

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Betygsgränser för antagning, historiskt?

Inlägg av Bernardo »

Har BG-gränsen för antagning någonsin varit under 20.0 ?

Vad låg gränsen på innan betygsomvandlingen på 90-talet ? 5.0 ?
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Akademisk fråga

Inlägg av Solen08 »

Ja, visst har det varit en bra bit under 20.0 och 5.0 (om man kollar på det gamla betygsystemet). Om du går in på www.vhs.se kan du lätt ta fram statistiken för VT98, urval 2. Läkarprogrammet Uppsala 19.46; Lund 19.32; Linköping 19.89; OBS!!! Karolinska 19.53 :shock:
Det var betydligt lättare att komma in även med utländska betyg (t.ex. jag kom in på tandläkarprogrammet Vt04 med 4.55). För läkarprogrammet låg gränsen på 4.77-4.9 kvoten för gamla svenska och utländska betyg. Ja, det va bra tider då :roll:
Efter reglerna HT04 förändrades det drastikst...
Om man ska prata tidig 90-tal så hörde jag att man kunde komma in på läkarlinjen med 4.5-4.6...dessutom var det lättare att byta från tandläkarlinjen till läkarlinjen efter 1-2 terminer (finns flera kända fal i mina kretsar, Umeå)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Akademisk fråga

Inlägg av empezar »

Solen08 skrev:Efter reglerna HT04 förändrades det drastikst...
Vad för regler?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Akademisk fråga

Inlägg av Solen08 »

Urvalsreglerna. man slog ihop grupperna, dvs. utländska betyg fick konkurrera i samma grupp med svenska. Svenska slutbetyg fick man utbyteskomplettera (höja sitt snitt) medan det var omöjligt för utländska. Det blivit kört HT04 att komma i betygskvoten med utländka betyg om man inte hade det högsta snittet från början. Även om man gick om hela gymnasieutbildningen i Sverige och fick nya slutbetyg med 20.0 räknades alltid de gamla utländska gymnasiebetyg med (och drog ner snittet). Gissa om man är lite bitter :evil:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Akademisk fråga

Inlägg av Nils »

Problemet med "osvenska gymnasiebetyg" är iaf löst nu med den nya omräkningsformeln...
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Akademisk fråga

Inlägg av Solen08 »

Jo, nu är det löst (tack och lov). Det ger förhoppningar om att komma in inom snar framtid. Antigen med osvenska eller svenska (jag har 700 p kvar till svenska slutbetyg med 22.5 genom att ha toktentat av med MVG tidigare i förhoppning att det skulle räknas endast som 20.0). Lite synd dock att man knappt fick någon chans i 4 år!
Skriv svar