BF-Kvoten?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Gäst

BF-Kvoten?

Inlägg av Gäst »

Hej! Jag undrar hur Bf kvoten funkar, lottar de eller använder högskoleprov där de rangordnar efter vilket värde man har på HP ex om ena har 1, och andra 1,6 så kmr den med 1,6 att komma ett steg före den med 1,5? Skrev till Umeå och enligt de
Så har de inte HP-urskiljning, vilket låter konstigt om man jämför med denna sida?
Gäst

BF-Kvoten?

Inlägg av Gäst »

Någon?
ErikaS
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 sep 2014, 15:08

BF-Kvoten?

Inlägg av ErikaS »

Hej,
Låter jätte skumt att Umeå har sagt så, var du tydlig med att det gällde BF-kvoten?
Jag söker själv i BF-kvoten och fattat det som att alla lärosäten exkl GU använder HP som urskiljning. D.v.s. du behöver 4,0 i omdöme och för att skolorna sen ska kunna gallra mellan alla som fått 4,0 använder de HP, det innebär att den som har bäst HP-poäng (inkl 4,0 såklart) kommer in.

GU delar upp sina platser i BF-kvoten i två, ena halvan kräver 4,0 och sedan har de lottning som urskiljning, andra halvan kräver också 4,0 och har sedan HP som urskiljning.

Hängde du med? :)
Gäst

BF-Kvoten?

Inlägg av Gäst »

Heej! Tack snälla för svar, nu hänger jag med.

Detta svar fick jag av Umeå:

Hej,
I BF-kvoten är det ingen särskiljning via Hp(mig veterligt) utan det är lottning vid lika meritvärde
Ersza

BF-Kvoten?

Inlägg av Ersza »

Jag tror att den personen du råkade hamna i kontakt med inte riktigt hade koll... liknande saker har hänt mig när jag kontaktar universiteten :glad:

Lycka till i antagningarna!!
Skriv svar