Frågor om statistiken över hp-urskiljning

Synpunkter, kommentarer, förslag, feedback, et cetera.
st94

Frågor om statistiken över hp-urskiljning

Inlägg av st94 »

Hej!

jag har lite svårt att förstå hur hp-urskiljningen skedde hos KI enligt denna länk
http://läkarstudent.se/antagning.html#bi

om man tittar på ht15 så står det att antagningspoäng var 22,5 och att 47% utav de sökande som hade 22,5 blev antagna under urval 1 (eller så tolkade jag det)
Då skedde det ingen hp-utskiljning. Betyder det att ingen av dem hade skrivit hp och att de därför var tvungna att välja via lottning?

ht12 var hp-urskiljningen för urval 1 lägre än för urval 2? Hur kan det vara?
Borde det inte vara tvärtom?

Tack för hjälpen! :)
Eli

antagningsstatistik hp-urskiljning

Inlägg av Eli »

Jag trodde GU var enda lärosätet där man använder HP-urskiljning för en del av platserna?
Eli

Frågor om statistiken över hp-urskiljning

Inlägg av Eli »

Tvärtom var det, vad dum jag är :P
Eli

Frågor om statistiken över hp-urskiljning

Inlägg av Eli »

Angående HT12 står det: "Inför HT12 ökade HP-urskiljningsgränsen för Karolinska Institutet mellan urval 1 och urval 2; kvoten krympte då från 55 till 46 platser och därmed ersattes inte de med 1,3 som avsade sig sina platser."
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Frågor om statistiken över hp-urskiljning

Inlägg av Nils »

Hej st94!

Höstterminen 2015 skedde hp-urskiljning, det var bara att så många hade låtit bli att skriva högskoleprovet att hp-urskiljningen till sist fick börja lotta bland dem. Alltså: 0,10 hade räckt för säker antagning, istället för lottning, i urval 1.

Höstterminen 2012 skedde inte någon nyantagning, däremot tackade personer nej till sina platser. En del av dem som tackade nej till sina platser var de "lägst antagna" och därmed blev den nya "lägst antagne" i urval 2 någon som hade högre hp-poäng än den som var "lägst antagne" i urval 1.
(Att personer kunde avsäga sig sina platser utan att ersättas av nya ansökande beror på överintaget.)
kollen

Frågor om statistiken över hp-urskiljning

Inlägg av kollen »

Anledningenär att det är finska betyg då det är superlätt att få 22.5 om du läst gymnasiet i Finland med nuvarande konvertering o de skriver inte hp!!
st94

Frågor om statistiken över hp-urskiljning

Inlägg av st94 »

Tack för svaren!
Jag skulle då anta att 22.5 i BI + 1.3 på hp borde vara tillräckligt för att komma in till ht? :)
kollen

Frågor om statistiken över hp-urskiljning

Inlägg av kollen »

Med garanti!
Anto Annika Perttula
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 apr 2015, 13:06

Frågor om statistiken över hp-urskiljning

Inlägg av Anto Annika Perttula »

En förtydligande fråga: är det alltså så att alla lärosäten använder sig av hp-urskiljning (förutom GU som lottar hälften och hp-urskiljer hälften) så länge det går, och först sedan tar de till lottning? Jag funderade likadant som st94, såg att gränsen i BII i Uppsala i första urvalet HT15 varit 22,50 men att 58% av dessa kommit in i första urvalet, och sedan står det "ej" på hp-urskiljning. Detta betyder alltså att mindre än 58% av de med 22,50 hade skrivit hp av vilket skäl det inte gick att använda hp-urskiljning i hela gruppen 22,50 - tolkar jag rätt? Så anta att 50% av ansökande med 22,50 hade skrivit hp, alla kom in, och av de resterande 50% med 22,50 var 8% (av ursprungliga mängden med 22,50) lyckligt lottade! Rätt?

(Flyttat offtopickommentaren till fri diskussion!)
Senast redigerad av Anto Annika Perttula den 03 jul 2016, 14:35, redigerad totalt 1 gånger.
kollen

Frågor om statistiken över hp-urskiljning

Inlägg av kollen »

Hej. Har du 22.5 i BII kommer man i Uppsala. BII sjunker så hp poäng behövs inte. Det skjunker pga att BIEX kvoten inte har så höga poäng som det gamla betygsystemet.
Skriv svar