Frågor om statistiken över hp-urskiljning

Synpunkter, kommentarer, förslag, feedback, et cetera.
Anto Annika Perttula
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 apr 2015, 13:06

Frågor om statistiken över hp-urskiljning

Inlägg av Anto Annika Perttula »

Flyttade min kommentar till fri diskussion!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Frågor om statistiken över hp-urskiljning

Inlägg av Nils »

Anto Annika Perttula skrev:En förtydligande fråga: är det alltså så att alla lärosäten använder sig av hp-urskiljning (förutom GU som lottar hälften och hp-urskiljer hälften) så länge det går, och först sedan tar de till lottning?
Ja.
Vid lika betyg har högre hp-poäng företräde framför lägre hp-poäng men vid lika hp-poäng avgör lotten vem som blir antagen först.
Jag funderade likadant som st94, såg att gränsen i BII i Uppsala i första urvalet HT15 varit 22,50 men att 58% av dessa kommit in i första urvalet, och sedan står det "ej" på hp-urskiljning. Detta betyder alltså att mindre än 58% av de med 22,50 hade skrivit hp av vilket skäl det inte gick att använda hp-urskiljning i hela gruppen 22,50 - tolkar jag rätt? Så anta att 50% av ansökande med 22,50 hade skrivit hp, alla kom in, och av de resterande 50% med 22,50 var 8% (av ursprungliga mängden med 22,50) lyckligt lottade! Rätt?
Ja; de som hade skrivit högskoleprovet blev antagna och sedan antogs några av dem som inte hade skrivit högskoleprovet.
Skriv svar