Hur stor andel av alla ansökande med poäng X blev antagna?

Synpunkter, kommentarer, förslag, feedback, et cetera.
Ogge
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 dec 2010, 16:15

Hur stor andel av alla ansökande med poäng X blev antagna?

Inlägg av Ogge »

Väldigt ofta verkar det vara så att högskoleprovsresultatet som den sista antagna reserven hade är lägre än antagningsgränsen i urval 1. Statistikparametern "Varav andel antagna" visas endast för lägsta antagningsgräns som var i urval 1. Det jag (och säkert många andra) egentligen vill veta är hur stor andel av de som söker in med samma högskoleprovsresultat som den sista intagna reservern hade, blir antagna till utbildningen.

För att ytterligare förklara vilken statistik jag är intresserad av gör jag det genom exemplet nedan:

Umeå universitet, högskoleprovsurvalet HT 2010:
25 st ansökningar med 1.9 i högskoleprovsresultat kvarstår under urval 1 men bara 19 st platser till utbildningen finns tillgängliga eftersom vissa platser redan är upptagna av ansökande med högskoleprovsresultatet 2.0.
Statistikparametern "Varav andel antagna" blir då 76% och resterande 24 % blir reserver #1 till #6.
Många 1.9or som blivit antagna till Umeå tackar sedan nej till sin utbildning för att dom t.ex. (kommit in via reservvägen till högre prioriterade utbildningar eller för att dom inte vill börja plugga alls). Då blir det 24%-reservernas tur att tacka ja eller nej till utbildningen när dom blir tillfrågade i tur och ordning enligt sitt reservnummer #1 - #6. Efter det är det alla reserver med 1.8 i högskoleprovsresultat som blir tillfrågade. Det jag nu vill veta är hur många 1.8or som sökte in och blev reserver.
Alltså hur stor andel av alla som sökte in med 1.8 blev antagen till utbildningen?

Tacksam för svar

Skulle du Nils kunna presentera den statistiken på hemsidan?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vad betyder "varav andel antagna"?

Inlägg av Nils »

Det är tyvärr statistik som jag inte har möjlighet att inskaffa med hemsidans nuvarande ekonomi...

(VHS vill ha många hundralappar per timme för mer avancerade uppgifter, vilket är skälet till varför statistiken fortfarande saknar antagningschanser vid hp-urskiljning och reservförflyttning mellan urval 1 och urval 2; det skulle också vara svårt att ge en rättvisande bedömning av chans för antagning på detta sätt eftersom många blir antagna vid andra lärosäten i urval 2 och även i reservantagningen...)
Ogge
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 dec 2010, 16:15

Re: Vad betyder "varav andel antagna"?

Inlägg av Ogge »

Okej då förstår jag.
Så besviken jag blir.
Vad trist att det kostar pengar för mer avancerad statistik, dock undrar man ju ifall den statistiken jag saknar verkligen är mer avancerad? Den statistiken jag vill ha är ju bara "Varav andel antagna" fast för lägsta antagningspoäng? Eller menade du att man får en viss mängd statistik för en viss summa pengar och vill man ha mer så får man betala mer?

Vet du vad anledningen är, till att statistiken kostar? Den borde väl vara offentlig så att blivande studenter kan planera sin eventuella framtida studietid mer noggrant i och med att dom får bättre uppfattning om deras chans att ta sig in på olika linjer. Jävligt bra hemsida iaf, läkarstudent.se. Den hjälper ju jättemånga så jag förstår inte varför VHS inte vill att den ska bli ännu bättre.

Förövrigt har jag själv haft en del kontakt med antagningsansvarig för Umeå universitet och efter lite tjat fick jag tillgång till den statistiken jag söker dock bara för ht 2010. Kanse vore en idé att kontakta själva antagningsansvarig för de olika universitetens läkarprogramm för att se om dom är mer villig än VHS, att lämna ut den saknade statistiken.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vad betyder "varav andel antagna"?

Inlägg av Nils »

Jag kan få reda på var hp-gränserna går inom betygskvoterna utan kostnad, däremot skulle jag behöva betala för att få veta hur många som antogs eller blev reserver med den poängen. Samma sak med vilken reservplats som den sist antagne i urval 2 hade i urval 1.

http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=964
Ogge
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 dec 2010, 16:15

Re: Vad betyder "varav andel antagna"?

Inlägg av Ogge »

Okej, jag läste tråden du länkade. Det blir väldigt mycket pengar som dom ska ha för att gräva fram den statistiken.

Är den statistiken du har nu på hemsidan, statistik som VHS redan har arbetat fram på egen hand och som du fått tillgång till gratis eftersom arbetet med att sammanställa statistiken redan är gjort för att VHS alltid görs den sammanställningen som någon slags standard procedur under urvalsprocessen?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vad betyder "varav andel antagna"?

Inlägg av Nils »

Någonting åt det hållet.
Skriv svar