Vad avses med antalet platser i urval 2?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Gäst

Vad avses med antalet platser i urval 2?

Inlägg av Gäst »

Hej! Vad innebär det att 55 är antagna i B1 efter urval 1 och 48 är antagna efter urval 2? Betyder det att ytterligare 48 personer togs in i urval 2 efter att folk tackat nej i urval 1, eller betyder det att det sammanlagda antalet antagna efter urval 1 och 2 är 48 personer? Är helt vilsen. Skulle uppskatta om någon kunde ge ett exempel på hur det går till.

Tack på förhand.
Gäst

Re: Urval 1 & 2

Inlägg av Gäst »

Oj, borde ha postat under "Antagning".
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Urval 1 & 2

Inlägg av Nils »

Antalet antagna i kvoten sjönk från urval 1 till urval 2.

Det görs ett överintag i urval 1 för att minska antalet nyantagna i urval 2 (till följd av att inte alla väljer att behålla sina antagningsplatser).

På så sätt blir många antagna tidigare än vad som annars hade varit fallet, vilket gör det lättare för dem att ordna bostad (och annat) i tid och minskar risken för att de måste avsäga sig sina platser.
Gäst

Re: Urval 1 & 2

Inlägg av Gäst »

Tack Nils! Kan man på något sätt få reda på hur många reserver efter urval 1 som blev antagna i urval 2? Överintaget resulterar alltså i att färre antas i urval 2?
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Urval 1 & 2

Inlägg av Nyberg89 »

Gäst skrev:Tack Nils! Kan man på något sätt få reda på hur många reserver efter urval 1 som blev antagna i urval 2? Överintaget resulterar alltså i att färre antas i urval 2?
VHS kommer släppa ett pdf-dokument med informationen du söker, men även så mycket mer.

Men antar att Nils har ett snabbare sätt än att vänta på det.

Om du även efter urval 2 står som reserv har du alltså ändå en chans att bli antagen senare. På vissa utbildningar görs dock ett överintag. Det betyder att det inte är säkert att en reserv kallas så fort någon lämnat återbud till sin plats.
Gäst

Re: Urval 1 & 2

Inlägg av Gäst »

Nyberg89 skrev: VHS kommer släppa ett pdf-dokument med informationen du söker, men även så mycket mer.

Men antar att Nils har ett snabbare sätt än att vänta på det.

Om du även efter urval 2 står som reserv har du alltså ändå en chans att bli antagen senare. På vissa utbildningar görs dock ett överintag. Det betyder att det inte är säkert att en reserv kallas så fort någon lämnat återbud till sin plats.
Råkar du veta när denna information brukar publiceras och vad man ska söka efter på VHS:s hemsida?
johanna94
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 feb 2013, 20:07

Vad avses med antalet platser i urval 2?

Inlägg av johanna94 »

Hej! Jag planerar att söka läkarprogrammet ht13 eller vt14, helst i lund eller linköping. Jag försöker för mitt liv klura ut hur det fungerar med urval 1 och 2, men har inte nått någon större framgång, trots samtal med studievägledare och mycket läsande här (tack för en mycket bra hemsida!!).
På sidan med antagningsstatisktik här på läkarstudent.se står det t.ex. om antagningen via HP vt13 i lund:
antal platser efter urval 1 : 46
antal platser efter urval 2: 45
Urval 1, antagningsgräns: 1,75
Urval 2, antagningsgräns: 1,7

Som jag har förstått det så finns det ca 46-47 platser i HP-gruppen i lund. Jag tolkar då detta som att efter urval 1 finns det 46 lediga platser i denna grupp, vilket skulle innebära att alla 46 antagna har tackat nej, vilket känns ganska orimligt? Och att sedan, efter urval 2, har bara 1 person tackat ja, vilket jag också finner ganska otroligt! Någon får jättegärna förklara för mig hur det här fungerar för jag måste uppenbarligen ha misstolkat det hela?
Antagningspoängen efter urval 2 (1,7), är det den allra sista som kom in som hade det? Eller var det den sista som kom in innan reserverna började kallas in? Och kan man på något sätt se vilket betyg den sista som kom in hade (för BI används väl som särskiljning vid lika HP?)
Jag kommer som sagt att söka in ht13, och vt14 om jag inte kommer in så. Helst vill jag hamna i lund eller linköping, och jag har för tillfället 1,7 på HP och kommer landa runt ca 20-20,5 i betyg. Antar att chansen inte är så stor att komma in nu i höst om jag inte höjer HP, men vt14, finns det någon som helst chans då??

Vore jättetacksam om någon tog sig tid för att svara på dessa frågor, skulle göra mig otroligt glad!! :glad:
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Urval 1 och 2, förstår ingenting!!

Inlägg av Wiiizzy »

johanna94 skrev:Jag tolkar då detta som att efter urval 1 finns det 46 lediga platser i denna grupp, vilket skulle innebära att alla 46 antagna har tackat nej, vilket känns ganska orimligt? Och att sedan, efter urval 2, har bara 1 person tackat ja, vilket jag också finner ganska otroligt!
"Antal platser" är att likställa med antalet antagna. Det handlar alltså inte om tomma platser. Med andra ord antogs 46 personer i urval 1. I urval 2 antogs 45 personer och den siffran inkluderar de som redan blev antagna i urval 1 och tackade ja.
johanna94 skrev:Antagningspoängen efter urval 2 (1,7), är det den allra sista som kom in som hade det? Eller var det den sista som kom in innan reserverna började kallas in?
Urval 2 är innan reserverna kallas.

Man kan se det som att antagningsprocessen har tre steg där man kan bli antagen.
* Urval 1
* Urval 2
* Reservantagning
Reservantagningen sköts av respektive universitet och det är därför VHS saknar statistik för den. Det finns ju dock mycket reservantagningsstatistik sammanställt på den här hemsidan.
johanna94
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 feb 2013, 20:07

Re: Urval 1 och 2, förstår ingenting!!

Inlägg av johanna94 »

Ok, så det betyder alltså att de reserver som ev. kallas in har 1,7 eller mindre? Läste på en annan sida här på forumet om reservintagningen nu i vår. Då var det en som skrev att den kom in som reserv 14 i lund. Det betyder alltså att minst 14 st har kommit in med 1,7 eller lägre??
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Urval 1 och 2, förstår ingenting!!

Inlägg av Wiiizzy »

Helt rätt. :glad: Eller om man ska vara petig så har ju i så fall minst 15 blivit antagna med 1,7 eller lägre om man räknar med den person (minst 1 person ju) som blev antagen med 1,7 redan i urval 2.
Skriv svar