Hur många antagna med 1.7 i HP-kvoten?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Captain
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 sep 2010, 21:10

Hur många antagna med 1.7 i HP-kvoten?

Inlägg av Captain »

Kan man på något sätt få reda på hur många det var som antogs med 1.7 i HP-kvoten på läkarutbildningarna? På den statistic som finns här på hemsidan kan man se att det är 1.7 på andra urvalet på samtliga lärosäten förutom KI, men hur skall detta tolkas?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: HP antagning?

Inlägg av Wiiizzy »

Captain skrev:Kan man på något sätt få reda på hur många det var som antogs med 1.7 i HP-kvoten på läkarutbildningarna?
Mig veterligen kan man inte det.
För de orter (Örebro och Umeå V12) där 1,7 räckte för vissa redan vid urval 1 kan du däremot se hur många som blev antagna av de med 1,7 vid urval 1. D.v.s. 17 av 121 i Umeå och 10 av 139 i Örebro.

Sedan kan du se hur många reserver som kom in på de orterna och då får man att 34 av 121 i Umeå och 25 av 139 kom in antingen i Urval 1 eller som reserv med 1,7. Detta är alltså det teoretiskt minsta antalet som kom in. Det egentliga antalet är dock större då man inte vet hur många som kommit in i Urval 2 och hur många som tackat nej till reservplats efter Urval 1. Jag har i alla fall inte hittat statistik på det.
Captain skrev:men hur skall detta tolkas?
Att 1,8 garanterade antagning på alla lärosäten förutom KI. Och att okänt antal med 1,8 kom in på KI och okänt antal med 1,7 kom in på de andra orterna. Mycket mer går inte att säga säkert även om man kan jobba med räknexempel liksom det jag gjorde med Örebro och Umeå ovan. Exempelvis kom mellan 35 och 62 av de 62 med 1,8 in på KI.

Hoppas att det inte blev för rörigt :glad:
Captain
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 sep 2010, 21:10

Re: HP antagning?

Inlägg av Captain »

Tack för svaret Wiizzy. Men eftersom alla med 1.7 inte kom in, hur sorterar institutionerna då ut de sökande med 1.7? Lottning? Gymnasiebetyg?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: HP antagning?

Inlägg av empezar »

Captain skrev:Tack för svaret Wiizzy. Men eftersom alla med 1.7 inte kom in, hur sorterar institutionerna då ut de sökande med 1.7? Lottning? Gymnasiebetyg?
Lottning, ja.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Jose

Re: HP antagning?

Inlägg av Jose »

Men garanterad antagning med 1,8 (förutom KI) gäller väl knappast nu till ht?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: HP antagning?

Inlägg av empezar »

Det känns osannolikt ja.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Captain
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 sep 2010, 21:10

Re: HP antagning?

Inlägg av Captain »

Förlåt men varför är det högst osannolikt?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: HP antagning?

Inlägg av empezar »

Hoppsan. Jag läste din mening helt fel.

1,8 bör vara garanterad antagning i höst om man är villig att läsa i Umeå, Örebro och Linköping. Då menar jag alltså verkligen garanterad antagning (att 1,7:or blir antagna på orten). Annars är det väldigt sannolikt att du blir antagen på de andra orterna. Bara inte garanterat.

Däremot kan det ju om man har otur dröja till andra urvalet eller reservantagningen innan man blir antagen.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
linkanlover

Re: HP antagning?

Inlägg av linkanlover »

Tjena!

Har sökt till Linköping med 1,8 på HP. Läser här att chansen att man kommer in bedöms vara god, känns ju skönt. Dock undrar jag (om man då inte kommer in direkt) hur högt upp på reservlistan man måste ligga på för att känna sig säker på att komma in till slut. Vad tror ni? Behöver bestämma mig snabbt med mitt boende nämligen..

Ha de!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: HP antagning?

Inlägg av Nils »

Reservplacering under 20 bör vara relativt säker för antagning men vill du vara riktigt säker så är det nog 15 eller bättre som gäller... och får du en reservplacering på 10 eller bättre så börjar det närma sig antagningsgaranti.

Lycka till! :)
Skriv svar