Fel upptäckt i historiska statistiken över antal antagna

Synpunkter, kommentarer, förslag, feedback, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Fel upptäckt i historiska statistiken över antal antagna

Inlägg av Nils »

Fram tills nu har VHS-statistiken över antalet antagna läkarstudenter vid tidigare års antagningar haft ett hål i vårterminerna för Göteborgs Universitets läkarprogram, fram till vårterminen år 2002.

Jag antog tidigare att det berodde på att det helt enkelt inte skedde någon antagning då, alternativt att det eventuellt kunde röra sig om ett fullständigt lokalt urval som inte involverade VHS på något sätt (till skillnad från intervjuurvalen i Stockholm, Linköping och Umeå). Den 14 september 2010 skickade jag ett mail till Göteborgs Universitet för att få klarhet i frågan men tyvärr fick jag aldrig något svar. Jag hade inte heller särskilt mycket tid över och kunde inte prioritera detta frågetecken särskilt högt.

Nu har jag haft lite mer tid över och efter eget grävande fann jag detta:
  • Lokala urvalsmetoder användes från ht95 till vt02.
  • Vårterminerna 1998 till 2002 omfattades samtliga vårterminsplatser av ett lokalt urval.
  • Vårterminen 1997 baserades hälften av platserna på lokalt urval och hälften på VHS-urval. Hade VHS-statistiken gått ett år längre tillbaka så hade det alltså blivit mer uppenbart att det rörde sig om antagning utanför VHS snarare än ingen antagning alls vårterminerna 1998-2002.
  • Under den tidsperiod som omfattas av statistiken här på läkarstudent.se användes dels intervjuer, dels platsgaranti till termin 2 efter en tvåterminskurs i cellbiologi.
De tomma rutorna kan därmed anses innehålla ungefär lika många antagna som de ifyllda rutorna föregående hösttermin. Dessutom tillkommer några läkarstudenter utöver dem som antogs till höstterminerna.

För den som är nyfiken:
http://www.science.gu.se/digitalAssets/ ... g_2004.pdf