Cluj Napoca: studenter larmar om fusk och mutor

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Cluj Napoca: studenter larmar om fusk och mutor

Inlägg av Nils »

Det har i något år cirkulerat rykten om korruption vid läkarutbildningen i Cluj Napoca, Rumänien. Nu har Svenska Dagbladet publicerat artiklar om ämnet sedan läkarstudenter på orten har larmat om fusk och mutor på deras utbildning.
Marie Wedin, ordförande Läkarförbundet skrev:- Det är upprörande men inte helt oväntat. Just det kände jag inte till men jag har hört liknande saker tidigare och är inte helt överraskad.
– Jag blir mörkrädd när jag tänker på att vissa skulle kunna börja jobba inom vården i Sverige, säger en student som SvD träffar i Rumänien.
Många studenter har aktivt försökt stoppa fusket. Den lokala avdelningen av MSF, Medicinska studentföreningen, har tagit upp det på möten med skolledningen och andra anmäler själva när de ser kursare som fuskar.

– Det har hänt att jag har gått till läraren men oftast händer ingenting. Det fuskas så klart inte på hela utbildningen, det är vissa ämnen det gäller. Men det ska ändå inte vara så, speciellt inte när man ska bli läkare. Det handlar ändå om liv och död, säger en annan svensk student.
Vi har fått in synpunkter på medicinutbildningen i Cluj Napoca. I ett brev var det en student som menade att lärarna tog betalt under bordet för att godkänna tentor. Andra har hört av sig och tyckt att utbildningen inte motsvarar den i Sverige, säger Ragnar Sjögren, utredare på Högskoleverkets avdelning för bedömning av utländsk utbildning.
Tentafusket har skolledningen tagit tag i, enligt rektorn på Iuliu Hatieganu, Constantin Ciuce, som pekar på att flera studenter stängts av för fusk. Några mutor har han däremot aldrig hört talas om, vare sig via studenter eller svenska myndigheter.

– Jag har inte blivit informerad om någon korruption.
Samtliga studenter SvD har träffat i Rumänien vill vara anonyma när de berättar om problem de upplevt under utbildningen. De är rädda både för hur deras kursare och universitetet ska reagera om de pratar öppet. Anledningen till att de trots allt gör det: de vill att utbildningen ska bli bättre.

– Jag hoppas att det förbättrar sig mer och mer för det vore jättetråkigt om det fick ett dåligt rykte när folk sitter här och verkligen sliter ihjäl sig. Det finns stora möjligheter att lära sig men ansvaret ligger på en själv. Det som är dåligt är att det finns personer som verkligen inte borde vara här och som går klart utbildningen. Jag hoppas bara att antingen jobbar de inte sedan eller så blir de av med sin licens.
”Lämna in tentan i XX:s namn, han är inte här”, fnissar bänkgrannen. Läraren framme vid podiet tar ingen notis om kommentaren. Den är omöjlig att urskilja i sorlet av viskningar inne i salen där förstaårsstudenterna på läkarutbildningen i rumänska Cluj Napoca skriver ett av sina första prov.

Armbåge mot armbåge sitter vi och ringar in alternativen a, b, c, d eller e, ständigt sneglande på grannens papper. Gissningarna på vilka bokstäver som är rätt viskas så högt att läraren har svårt att göra sig hörd när han läser upp frågorna.

Ny sal, äldre elever mot slutet av utbildningen, glesare mellan stolarna och viskningarna betydligt mer diskreta men studenterna diskuterar redan på vägen in hur de ska sätta sig strategiskt för att ändå kunna hjälpa varandra. En uppräckt hand:
”Behöver vi visa studentleg?”.
”Nej då, det är bara att lämna in”, lugnar läraren.

Ingen legitimation krävs på någon av tentorna.
Förutom vanligt fusk finns andra sätt att glida igenom tentorna, berättar flera studenter.

– Det finns lärare som är korrupta. Jag vet två stycken. En tar inte emot mutor men han ger extralektioner och där ger han ut i princip all information som kommer på tentan.

Läraren tar emot SvD:s reporter på sin institution. Efter några minuters trevande samtal får han frågan om det går att få privatlektioner.

”Nej, jag har inte tid”, svarar läraren och sneglar lite tvekande på två kvinnor inom hör- avstånd.

”Vi går in hit”, tillägger läraren och visar in i biblioteket intill. Jodå, lektioner går att ordna. De kostar 20 euro för två timmar.

”Får man garantier för att få godkänt på tentan?”, frågar SvD:s reporter.

”Du kommer att få ett högt betyg, godkänt är för de dåliga eleverna”, men garanti? ”Nej, den enda garantin i livet är att vi dör”. Men det kommer förbättra mina chanser. ”Yes, no problems”, säger läraren.
För utförligare läsning:
SvD: Läkarstudenter larmar om mutor
SvD: SvD på plats vid rumänsk utbildning
SvD: Läkarförbundet: Upprörande men inte oväntat med mutor på läkarutbildning
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Cluj Napoca: studenter larmar om fusk och mutor

Inlägg av Nils »

Läkarstudenter i Cluj Napoca har skrivit ett debattinlägg som ifrågasätter den bild som deras läkarutbildning har fått i media:

http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... leId=17769
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Cluj Napoca: studenter larmar om fusk och mutor

Inlägg av Nils »

Alexandru Irimie, rektor vid Iuliu Hatieganu (universitetet för medicin och farmakologi) i Cluj-Napoca, har fått en text publicerad i läkartidningen med anledning av lärosätets figurerande i svenska nyheter.
Hundratals rumänska läkare arbetar redan i Sverige och har fått både erkännande och uppskattning. Detta återspeglar den professionella, seriösa och värdefulla utbildning som läkarna fått vid universitetet i Cluj-Napoca. Detta är skälet till att vi är förvånade över de nedsättande artiklar som publicerats i svenska medier. Informationen innehåller kontroversiella uppgifter som är medvetet generaliserande och därigenom skadliga för universitetets rykte.
För utförligare läsning:
http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... leId=17816
Doffe
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 apr 2016, 01:30

Cluj Napoca: studenter larmar om fusk och mutor

Inlägg av Doffe »

Efter att själv ha studerat i Rumänien så kan jag lite kortfattat säga att mycket att det som skrivs i artiklarna känns igen. Jag har själv aldrig sett någon "öppen" korruption där en lärare tar emot någon form av betalning för att man ska få ett betyg i ett visst ämne, det går en del rykten dock att vissa ska ha klarat sig den vägen.

Vad jag i alla fall kan säga är att fusket är väldigt utbrett och många elever har förutom i några få ämnen fuskat till sig en väldig massa ECTS poäng. En sak som också bör poängteras är att vad som räknas som fusk i te.x Sverige är inte ansett som fusk i Rumänien. Exempelvis vad gäller plagiat och referenshänvisning mm.

Vad som också är anmärkningsvärt är att alla de ämnen som krävs för grundläggande behörighet i Sverige (kemi, fysik, biologi och matematik) är inget krav i Rumänien utan är bara ett plus vid antagningen och det finns därför en stor andel svenska elever i Rumänien som i princip bara gått ut gymnasiet (ibland tom. utan slutbetyg) utan att ha läst ett enda av dessa naturvetenskapliga ämnen på gymnasienivå.

Rent allmänt så håller kvalitén på utbildningen i Rumänien en betydligt lägre nivå än vad den i te.x Sverige gör i synnerhet vad beträffar organisation och praktisk utövning.
Skriv svar