Byta till Sverige från Rumänien

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Veckan
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 jun 2010, 02:39

Byta till Sverige från Rumänien

Inlägg av Veckan »

http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=92&t=749
Trillian skrev:Hej!

Jag läser läkare fjärde terminen i Rumänien. Som så många andra blev jag trött på att lottas bort år efter år och sökte mig därför utomlands.
Jag trivs bra här, men har pojkvän i Sverige och tror även att det är en fördel att läsa den kliniska delen i hemma. Så har börjat kika lite på ansökning till Sverige och att man sedan kan tillgodoräkna sig det man läst.

Det som förvirrar mig är alla nya termer när det gäller betyg.. Jag gick ut gymnasiet 2002 och har läst upp mitt medel till 20.0.
Mitt medel på slutbetyget är 18.1 och jag har som bäst skrivit 1.5 på högskoleprovet.

Vad är BG2 kvot? Kommer jag och söka i både BG1 och BG2? Jag har även fattat att det finns nån form av merit poäng, kan jag få detta även om jag gick ut 2002?

Sen undrar jag, på statistiken för VT10 såg det ut som vissa kommit in med 20.0 och 1.4 är det bara de med 20.0 från BG1?

Sist men inte minst undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att ha läst utomlands sökt och kommit in i Sverige och om ni fått tillgodoräkna er det ni läst?

Vore jättetacksam om någon ville hjälpa mig med detta :glad:
Hej Trillian!

Det som slår mig, är att du sökte Rumänien av just en anledning. Jag blev bortlottad 3 ggr men fortsatte. har du redan kört två år där nere så ska du fortsätta. Det hade jag gjort. Men min fråga är, hur ni gör med AT sen. Verksamhetschefen på mitt sjukhus, där jag jobbar( inte som läkare) sade att ni hade en 6 årig utbildning och inte 5,5 och att rumänerna bakat in er AT i själv grundutbildningen. Han föredrog att anställa de med svensk/dansk utbildning, sedan polsk/tjeckisk och menade att Rumänien hade ett annat upplägg. Ska du göra AT som vanligt i Sverige eller är den redan avklarad där nere?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Sverige efter Rumänien

Inlägg av Nils »

Rumänsk läkarexamen ger läkarlegitimation, så AT är dessvärre inte ett alternativ.
Det pågår dock arbete med att hitta på ett AT-liknande alternativ åt utländska läkare med legitimation men utan svensk klinisk erfarenhet.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Sverige efter Rumänien

Inlägg av Nils »

Ifall jag minns rätt... så ger examen i Polen, Ungern och Tjeckien inte läkarlegitimation i de länderna, bara läkarexamen - de som sedan vill till Sverige får fortfarande genomgå en legitimeringsprocess här. :glad:
aikman13
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 okt 2012, 17:09

Byta till svenska läkarprogram från utlandet

Inlägg av aikman13 »

Hej

Jag studera just nu på Carol Davila i rumänien men skulle vilja veta om det går att byta till sverige efter år 1 eller 2. Har 2 barn hemma i sverige som jag saknar oerhört mycket, så skulle vara mycket tacksam om någon här kunde svara om det överhuvudtaget finns någon möjlighet.

Mvh

håkan
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Hjääälp byte

Inlägg av empezar »

En kursare här i Uppsala bytte från Cluj Napoca till Uppsala. Hon fick dock hoppa ner tre terminer och komplettera en del.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Gäst

Byte Gdansk till Sverige

Inlägg av Gäst »

Hej! Är det någon som vet hur möjligheterna ser ut att byta till svenskt universitetet, alternativt danskt från Gdansk i Polen. Jag läser tredje terminen... tacksam för alla tips!!!
Skallfraktur

Re: Byte Gdansk till Sverige

Inlägg av Skallfraktur »

Antar att det funkar precis som byte mellan lärosäten här i Sverige. Du får söka precis som alla andra och sedan när du väl kommit in titta på vad du skulle kunna tillgodoräkna dig av det du redan läst.
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: Byta till svenska läkarprogram

Inlägg av Backworldsman »

Kan även nämna att olika universitet är olika strikta när det gäller tillgodoräkningsprocessen. KI verkar vara väldigt rigorösa när det gäller tillgodoräkning av deras kurser medans Umeå är lite mer generösa. Så är det viktigt att få tillgodoräkna sig tidigare studier och börja på en högre termin så skulle jag tro att man ska undvika de mest konkurrensutsatta universiteten i Sverige.
carroo

Byta till svenska läkarprogram

Inlägg av carroo »

empezar skrev:En kursare här i Uppsala bytte från Cluj Napoca till Uppsala. Hon fick dock hoppa ner tre terminer och komplettera en del.
Hur många terminer hade hon läst? Och vet du hur lång tid det tog för uppsala att ge beslutet? Jag byter från utlandet till uppsala och väntar på beslutet av tillgodoräknande..
Skriv svar