Har polska läkarstudenter praktik i Sverige?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Konradsson

Har polska läkarstudenter praktik i Sverige?

Inlägg av Konradsson »

Jag har hört från en läkarstudent i Warszawa att alla utländska studenter i Polen måste göra 4 veckors praktik i sitt hemland. Dock råder det stor brist på praktikplatser i Sverige, och därför blir många utan... vilket gör att de inte får fortsätta sin utbildning.

Stämmer detta verkligen? Gäller det alla universitet?
Och om man skulle bli utkastad, får man tillbaka någon ersättning för terminsavgifter man har betalt?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Har polska läkarstudenter praktik i Sverige?

Inlägg av Nils »

Jag är inte bekant med konsekvenserna av att inte göra sommarpraktiken. Det finns dock ett organiserat samarbete mellan åtminstone Gdansk och Kalmar läns landsting.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=3819271
http://msfgdansk.se/?page_id=194
Konradsson

Re: Har polska läkarstudenter praktik i Sverige?

Inlägg av Konradsson »

Vad krävs då för att få godkänd sommarpraktik?
Räcker det till exempel med att jobba på ett äldreboende?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Har polska läkarstudenter praktik i Sverige?

Inlägg av Nils »

Jag tror att det ska vara inom sjukvården, så det räcker nog inte med äldrevård, men jag är inte insatt i detta ämne. Jag tror att du kan fråga MSF Gdansk:
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?t=3925
Konradsson

Re: Har polska läkarstudenter praktik i Sverige?

Inlägg av Konradsson »

Ok tack för hjälpen
Gäst

Re: Har polska läkarstudenter praktik i Sverige?

Inlägg av Gäst »

I princip samtliga öststatsuniversitet har sommarpraktik som obligatoriskt moment då de historiskt är skapade ur samma mall. Vad praktiken gäller beror på vilken årskurs du går i. Du kan göra den i vilket land du vill. Men det ger mest om du gör det i ditt hemland samtidigt som det minskar belastningen för dem.

Syftet med praktiken är att du ska genomföra olika praktiska moment och den räknas som en kurs. Till varje praktik hör en lista. Exempel för gynekologi ska du förlösa x antal barn. Förutom det jag här läser om Kalmar har jag inte hört att något landsting officiellt vill göra det här då det belastar en redan hårt ansträngd sommarsjukvård om de även ska behöva handleda. Att dessutom få betalt för praktik låter som rena lyxen då du får studiebidrag för det.

Min erfarenhet av att finna praktik går genom kontakter. Av mina studiekamrater inkkusive mig själv har nio av tio familj inom vården oftast läkare som hjälper till. Den tionde har frågat om hjälp med plats i Sverige eller valt praktik på orten. För högre årskurser brukar Norge och Finland vara populära alternativ då praktiken bakas in i ett sommarjobb.

I öst tror man mer på piskan än moroten. Hot om utsparkning sker kontinuerligt och visst kan det ske. Men! De följer eu-regler precis som i Sverige. Missar du sex tentor avslutas dina studier. Har du inte klarat visst antal poäng och specifika kurser avslutas dina studier. Detta står även klart och tydligt i svenska läkarprograms utbildningspecifikationer och även andra programs specifikationer vid universitet så det är inget konstigt med det. Gå inte på de hoten och låt dig stressas upp. Ignorera det och låt dem hålla på. Vet du om att du är en skötsam individ som leverar i tid har du inget att oroa dig för.

Vad det gäller återbetalning skulle jag se chanserna som minimala. Men det är ren spekulation. Läs varje universitets regler för klarhet i den frågan.
Skriv svar