För er som är sugna på Polen

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
scorp
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 apr 2013, 00:24

För er som är sugna på Polen

Inlägg av scorp »

God kväll!

Har förstått att det är ganska många som undrar över hur det är att läsa utomlands till läkare. Därför tänkte jag att det vore ett bra tillfälle att svara på frågor/berätta om hur det är (och samtidigt försöka få hit mer svenskar!) = )

Jag är en kille på 24 år som började plugga förra hösten på skolan Pomeranian Medical University i Szczecin, Polen.

Staden är belägen i nordvästra delen av landet, endast två timmar från Berlin och en knapp timme till kusten. Det finns schyssta transporter i form av flyg från Berlin eller färja direkt till Sverige (Ystad).

Den stora majoriteten som läser här är Norrmän och resten är en blandning av tyskar och svenskar (vi är kanske 10-20%)

Det finns både möjlighet till medicin- och tandläkarutb. och deras krav för att komma in är lite speciell. Istället för att göra ett antagningsprov (som jag har förstått har de flesta skolorna i Polen det) genomgår alla en slags grundläggande utbildning som motsvarar Kemi B/Biologi B/Fysik A med medicinsk inriktning. Detta äger rum en månad innan de riktiga studierna drar igång och är bra för att få en skön och lugn start så man hinner lära känna alla och festa en del :party:

Förra året skedde Ansökningen kontinuerligt från April till slutet av Juli.


Länk till universitetets hemsida: http://www.pum.edu.pl/english/english-program



Anledning till att jag lägger upp detta är att jag vill dela med mig om hur det är att Plugga här. Jag kommer ihåg att när jag själv skulle välja skola i Polen var det inte så mycket aktuell information på internet osv, men jag hade tur som hittade en kompis som berättade en hel del!



Om ni har frågar eller liknande är det bara att höra av er ! Jag svarar mer än gärna, antingen i denna tråd eller på facebook (Carl Ahlgren, Szczecin Polen).


Peace
Somebody

Re: För er som är sugna på Polen HT13

Inlägg av Somebody »

Vilket plats ligger PUM i jämförelse med andra polska medicinska universitet?
DeepakChopra
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 maj 2013, 09:32

Re: För er som är sugna på Polen HT13

Inlägg av DeepakChopra »

En annan sak för folk som ska läsa i Polen oavsett om det är Läkarutbildning eller något annat så blev jag rekommenderad av en polsk översättare boken "Polen - Diamant i aska" skriven av Kjell Albin Abrahamsson. Finns att låna på ditt lokala bibliotek eller beställa från nätet.
Bild

Här ligger Pomeranian Medical University i Polen. (Använd Google maps nästa gång.)
Högerklicka på bilden och tryck "Visa bild". Detta forum stöder bara till lite över 600 pixlar.
Bild
”Ingen har fel. I kärlekens ögon gör alla sitt bästa utifrån sin egen medvetandenivå”
Deepak Chopra
DeepakChopra
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 maj 2013, 09:32

Re: För er som är sugna på Polen HT13

Inlägg av DeepakChopra »

Uppdatering:
Så nu har jag pluggat i Polen ett tag och jag tänkte berätta mycket mer om vad jag tyckte vad bra och mindre bra. Typ en blogg, fast en hjälpsam sådan.

Allmänt:
Först och främst så måste du ha en mellanhand för att komma in i Öststatsländer. En vanlig mellanhand i Sverige har varit Dr Barbara Jedlinska (googla). Det finns folk som säger bu och bä om henne och just för att jag vill förbli anonym så säger jag bara att det är så business fungerar. Du gör en långtids investering om du vill bli läkare. Om du är från Sydostasien och dina föräldrar tvingar dig läsa läkarlinjen pga. olika anledningar kan diskuteras i en annan tråd.

Du kan inte missa EN ENDA LEKTION, nästan obligatorisk närvaro på alla kurser som i gymnasiet fast mycket lägre frånvaro i %, tvärtom jämfört med Sverige. Skitsvårt att ta reda på var och när du ska ha lektion. Speciellt när du får e-mail när du sover på eftermiddagen för att du läste under natten för att ta igen . Missar du en lektion måste du ha lapp på att du är sjuk för att slippa byråkratin och missar du får många måste du prata med dean (dekanus/dekan - högsta administrativa chef för en universitetsfakultet typ medicin fakulteten ).


Som vi några vet så är att plugga I Polen/Öststatsländer som att läsa en distans kurs som inte är distans. Du får nästan ingen hjälp av lärare som inte vet någonting i ämnet.

Det första folk sa till mig när jag kom till Polen Gdansk för läkarutbildningen var...

VÄLKOMMEN TILL HELVETET! :ond:.
Och...
Study (smoke weed) everyday!


Jag visade dem som sa välkommen till helvetet denna bok:
Bild

Och undra om den kunde hjälpa mig? Svaret jag fick var: nej.
Men denna bok har hjälpt mig mycket speciellt när jag ska minnas Polska (obligatorisk på vissa skolor) och sjuttioelva anatomi x 1000 grejer och Histologi delar.

Nils (admin och skapare på detta forumet) har gjort en pdf om studietekniker baserat på denna bok. Rekommenderar båda, här är länken till Nils PDF: http://läkarstudent.se/studiematerial/studietekniker.pdf
Den andra boken"plugga smart och lär dig mer" rekommenderar jag att du lånar på lokala Biblioteket och fotar med surfplattan/mobilen/kamera för att sedan ta med dig till Polen (*Det är lagligt att fota för privat bruk tror jag*) eller köper åtminstonde 1 ex. Kostar 200+ kr på internet och studentbok handlare.
Du kan även provläsa + hitta extra gratis material här: https://www.studentlitteratur.se/#produ ... 858/prova/

Björn, författaren till boken ovan har hjälpt läkarstudenter i 7 år med läkarstudier via mail och föreläsningar,köper/lånar du hans bok och/eller har en fråga till honom om boken eller tips om hur man ska klara sig i Läkarprogrammet så maila honom:http://www.braingain.se/kontakt/ . Maila honom inte för mycket, speciellt med tonårsproblem :oskyldig: .
”Ingen har fel. I kärlekens ögon gör alla sitt bästa utifrån sin egen medvetandenivå”
Deepak Chopra
Skriv svar