Skriva Danmarks tentor på svenska?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Hjorten
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 jan 2009, 10:26

Skriva Danmarks tentor på svenska?

Inlägg av Hjorten »

Nils skrev:4. Föreläsningarna är på danska, liksom den icke-engelska litteraturen. Man bör dock ha hunnit lära sig danska rätt väl innan kliniken börjar.
Tjena! Tack för alla bra frågor och svar.

Är intresserad av att plugga i Danmark och vill ställa en följdfråga gällande språket: är svenska accepterat på examinationerna, eller förväntas man skriva på engelska om man inte skriver på danska?

Tack för en riktigt nyttig sida!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Söker mer fakta om Danmark och Norge

Inlägg av Nils »

Hjorten skrev: Tjena! Tack för alla bra frågor och svar.

Är intresserad av att plugga i Danmark och vill ställa en följdfråga gällande språket: är svenska accepterat på examinationerna, eller förväntas man skriva på engelska om man inte skriver på danska?

Tack för en riktigt nyttig sida!
Jag tror att det går bra att skriva på svenska.
Svenska och danska är ömsesidigt begripligare skriftligt än vad de är muntligt.
systerdoktor
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 feb 2009, 13:42

Re: Söker mer fakta om Danmark och Norge

Inlägg av systerdoktor »

Jag ahr läst 5 terminer i DK. OCh det går bra skriva tentor osv på svenska. Har dock hört de ska ändra på detta,men har ingen säker källa på det.

Fö så är det MKT högre kvar på detaljkunskap i Dk och jag tycker det var rejält tufft plugga där. Men man kommer igenom om man inte ger upp.

Tips är att skaffa sig en "lesemakker",en man pluggar med o har studiegrupper med. Dem kan man tex hitta på www.studmed.dk.

Övr tips: kolla gamla labbrapporter på www.manan.dk

GÖR massor av gamla tentor!

skippa förelsäningarna och PBL-man fattar ändå inget,mkt opedagogisk undervisning.

BÄST: plugga med din lesemakker och bosätt dig i biblioteket ett par år framöver.
katarina
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 mar 2009, 21:16

Re: Söker mer fakta om Danmark och Norge

Inlägg av katarina »

Tentorna kan skrivas på danska, norska eller svenska. Ska man skriva på engelska ska man ha ansökt om det och haft goda skäl.

Skippa föreläsningarna och PBL om du pluggar för att klara tentor, men om du faktiskt vill förstå och komma ihåg nåt också 3 månader efter tentan, så rekomenderar jag att du får på föreläsningar och dylikt. Självklart är vissa föreläsningar och undervisningstimmar helt skit (bl a kemi på första terminen) men långt ifrån alla e det..
Skriv svar