Byte från Lunds Universitet till Karolinska Institutet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Karl M

Byta från Lund till KI - hur mycket kan jag tillgodoräkna?

Inlägg av Karl M »

Jag har läst 5 terminer i Lund och tänkte fortsätta på KI till hösten. Är det någon som har någon koll på vilken termin jag borde kunna få börja? Med lundamått mätt är jag precis färdig med preklin och skulle alltså ha börjat klin till hösten, om jag hade fortsatt i Lund.
lighten-up
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 maj 2012, 20:15

Byta från Lund till KI - hur mycket kan jag tillgodoräkna?

Inlägg av lighten-up »

Jag vet att de som läst 4 terminer i Uppsala och byter till KI behöver läsa en kurs i halvfart under en termin på KI innan de kan få läsa termin 5 där.
Jspr

Byta från Lund till KI - hur mycket kan jag tillgodoräkna?

Inlägg av Jspr »

Sannolikt får du börja klin på KI isf (T5). Möjligen att de vill att du ska göra medicinsk diagnostik-delen av T4 innan.
dr zoidberg
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 maj 2021, 21:13

Byta från Lund till KI - vilken termin är bäst att byta från?

Inlägg av dr zoidberg »

Går i tankar på att byta från Lund till KI, men har inget särskilt som trycker på tidsmässigt utan skulle lika gärna kunna byta nu till höst som en termin från examen. Så undrar om någon har en aning kring vilken termin som är bäst att byta från/till för att det ska gå så smidigt som möjligt och för att minimera att behöva gå extra terminer eller läsa om ämnen. Gissar spontant när man är färdig med preklin? Samtidigt är ju Lunds preklin fem terminer och KI:s fyra... Ska höra av mig till studievägledning eller motsvarande men undrar om någon här har tankar och/eller tips? Bör man generellt räkna med att behöva gå om någon termin?
GAAAAASTEN

Re: Byta från Lund till KI - vilken termin är bäst att byta från?

Inlägg av GAAAAASTEN »

Läser du det gamla programmet? Jag planerade att byta från Umeå till KI, kom in, skickade och kollade upp ansökan, men i och med att KI har kommit ut med det nya programmet så var det mycket jag inte läst på bland annat första terminen i Umeå, hade alltså varit tvungen och börja om från början. Första terminen är en stor mix av typ anatomi, fysiologi och farmakologi. Dessutom får man inte hoppa in i det gamla programmet så oavsett vad måste du backa minst ett år eftersom det är den äldsta kullen som pluggar det nya programmet och du får bara läsa på det nya. Det bästa är att byta från sista preklin-terminen på T5, för då har du säkerligen läst allt och kan få större delar av preklin tillgodoräknade, risken är att du får sitta av terminerna bara.
GAAAAASTEN

Re: Byta från Lund till KI - vilken termin är bäst att byta från?

Inlägg av GAAAAASTEN »

Var lite för snabb med svar! Om du inte har läst hela preklin, typ är på T2 så kommer du troligen få börja om från början igen också då kurserna har ganska stort omfång, många områden som ska läsas in och det blir ofta svårt att tillgodoräkna allt. Bland annat har man farmakologi första terminen, i Umeå läser man den på femte terminen. Men om du är villig att backa ett år så kör!
Kallebrogen
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 jan 2021, 06:40

Re: Byta från Lund till KI - vilken termin är bäst att byta från?

Inlägg av Kallebrogen »

dr zoidberg skrev: 12 jan 2022, 00:45 Går i tankar på att byta från Lund till KI, men har inget särskilt som trycker på tidsmässigt utan skulle lika gärna kunna byta nu till höst som en termin från examen. Så undrar om någon har en aning kring vilken termin som är bäst att byta från/till för att det ska gå så smidigt som möjligt och för att minimera att behöva gå extra terminer eller läsa om ämnen. Gissar spontant när man är färdig med preklin? Samtidigt är ju Lunds preklin fem terminer och KI:s fyra... Ska höra av mig till studievägledning eller motsvarande men undrar om någon här har tankar och/eller tips? Bör man generellt räkna med att behöva gå om någon termin?
Det är en fråga som är bäst att ställa till antagningen på KI: antagning@ki.se

Där kan du få korrekta svar, snarare än "trovärdiga gissningar" som du kan få här. :) En allmän princip är dock att det är bäst att söka så snart som möjligt. Varje termin du går kvar är en termin till du riskerar att inte få tillgodoräkna, iaf delvis. Den principen har några få undantag, men de är få, och om det finns några i ditt fall så borde antagningen på KI kunna upplysa dig om det.
Skriv svar