Bra kurser för tillgodoräknande?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Behrzad
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 aug 2010, 16:33

Bra kurser för tillgodoräknande?

Inlägg av Behrzad »

Hej, jag vill i framtiden bli läkare men kommen antgaligen inte komma in denna termin. Jag funderar på att plugga på KI, UU eller i sista fall UMU.

För att inte endast sitta och dega vill jag ändå plugga. Jag undrar om det finns några kurser man kan ansöka och läsa, för att sedan kanske tillgodoräkna dessa på något sätt. I sådana fall, kan någon beskriva för mig hur jag ska gå till väga och vilka kurser som jag borde välja. Vill ha så mycket som möjligt att göra :D

Tacksam hyfsat snabb hjälp, webbansökan stänger ju snart :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vad ska jag söka till??

Inlägg av Nils »

Biomedicin (programmet) kan ha en del gemensamt med de första terminerna på läkarprogrammet, med tanke på att läkarprogrammet i Umeå erbjuder en möjlighet för personer med examen inom det området att börja på högre termin. Det skulle därför kanske kunna vara möjligt att tillgodoräkna sig åtminstone kursdelar på läkarprogrammet ifall man har läst kurser inom biomedicinprogrammet.

(observera att "biomedicinsk analytiker" är någonting helt annat än vad som avses ovanför; biomedicinska analytiker analyserar prover som skickas till dem medan biomedicinare snarare kan beskrivas som medicinare med slutmål inom medicinsk forskning istället för medicinsk klinik)
cortege
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 apr 2011, 14:49

Re: Vad ska jag söka till??

Inlägg av cortege »

jupp biomed är ett bra alternativ. även de delar du inte får tillgodoräkna kommer du ha nytta av: i framtida forskning, av rent intresse eller för att det ändå är närliggande kunskap. men var beredd på att biomed kallas "teoretisk medicin" av en anledning, står närmare molekylärbiologin än medicinområdet i allmänhet.
Livet går vidare.
Guest

Tillgodoräknande av kurser

Inlägg av Guest »

Hej!

Jag kommer ta studenten i år men kommer troligtvis inte komma in på läkarlinjen till hösten. Men jag har rätt så stor chans att komma in i vår. Därför vill jag under höstterminen läsa kurser som kan tillgodoräknas på läkarlinjen. Någon som vet bra kurser som jag kan söka till? Sista dagen för ansökning är imorgon så hjäääälp :flinar:

Tack! =)
Gast

Re: Tillgodoräknande av kurser

Inlägg av Gast »

Jag tar också studenten till vår. Skulle man kunna fråga vilket snitt du kommer att landa på? Anledningen till varför jag frågar är för att jag inte har någon aning om hur det ser ut på andra skolor med À - F systemet
HejHej

Re: Tillgodoräknande av kurser

Inlägg av HejHej »

Jag kolla precis samma sak och har försökt kolla runt. Om jag läser en fristående så är det i Linköping jag kommer läsa på grund av kostnaderna helt enkelt(inte värt att flytta för att läsa en fristående kurs). Jag ringde upp till dom och det ska tydligen inte finnas någon fristående kurs hos dom som du säkert kan tillgodoräkna i din senare utbildning som läkare. Utan kursen kan i såna fall läsas för att helt enkelt hjälpa dig klara din framtida program utbildning lättare tack vare förkunskaper.

Så har i alla fall jag förstått det, någon som hört nåt annat?
Guest

Re: Tillgodoräknande av kurser

Inlägg av Guest »

Jag kommer minst få 21.0 och förra gången jag skrev HP fick jag 1,6 (kommer troligtvis höja mig iår)

Är det någon som har förslag på kurser som ska kunna tillgodoräknas... Klockan tickar... :pinsamt: :tokig:
Ella95

Re: Tillgodoräknande av kurser

Inlägg av Ella95 »

Hej, några i min klass satt faktiskt och diskutera detta för någon vecka sedan. Enligt vår SYO kunde man dock inte tillgodoräkna kurser som var utanför läkarprogrammet....
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: Tillgodoräknande av kurser

Inlägg av Backworldsman »

Då har din SYO fel, med viss reservation beroende på vilket läkarprogram han eller hon pratade om. Men ett tips angående studievägledare är att fråga flera studievägledare om samma sak, och gärna lokalt på det universitet som du söker till för att vara lite säkrare. Det är tyvärr ganska vanligt att studievägledare säger fel.

Jag skulle säga att du har störst sannolikhet att kunna tillgodoräkna dig kurser, och kanske till och med hoppa över terminer på läkarprogrammet, genom att söka till biomedicinprogrammet, observera dock att det är skillnad på biomedicinprogrammet och biomedicinska analytikerprogrammet. Fristående kurser som kan vara intressanta är bl.a. kurser som har att göra med cellbiologi och biokemi, där fördelen med biomedicinprogrammet är att du ofta får en humanbiologisk och medicinsk inriktning på dessa kurser.

Men återigen, det kan säkert förekomma lokala variationer på både läkar- och biomedicinprogrammen på olika lärosäten som gör det svårt att tillgodoräkna sig kurser.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Tillgodoräknande av kurser

Inlägg av Nyberg89 »

KI har dokument som visar hur mycket man kan tillgodoräkna sig från exempelvis biomedicin (som jag själv kommer läsa om jag inte blir antagen i höst). Jag hade ju inte möjlighet att skriva HP i våras så min situation står kvar på samma ställe.

Vilken ort ligger närmst dig?
Skriv svar