Tillgodoräkna veterinär?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Tillgodoräkna veterinär?

Inlägg av Letizia »

Någon som vet något om tillgodoräknande från veterinär eller biomedicinprogrammet? (ex cellbiologin/biokemin)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Tillgodoräknande

Inlägg av Nils »

Letizia skrev:Någon som vet något om tillgodoräknande från veterinär eller biomedicinprogrammet? (ex cellbiologin/biokemin)
Jag tror att åtminstone biomedicin-cellbiologi bör fungera relativt bra.
Veterinär-cellbiologi kan vara klurigare att få ett 100% tillgodoräknande ifrån ifall det inte täcker mänsklig cellbiologi tillräckligt väl.
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Tillgodoräknande

Inlägg av Letizia »

Hmm ja, det är ju så dumt när dom inte vill bedömma förrens man blivit antagen :p
vea
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2010, 21:49

Re: Tillgodoräknande

Inlägg av vea »

Nils skrev: Jag tror att åtminstone biomedicin-cellbiologi bör fungera relativt bra.
Veterinär-cellbiologi kan vara klurigare att få ett 100% tillgodoräknande ifrån ifall det inte täcker mänsklig cellbiologi tillräckligt väl.
Hmph. Jag har ju veterinär cellbiologi bakom mig, och ja, förvisso räknar jag med att få ta om cellbiologin i alla fall curtsey of byråkraterna ( :himlar: ), men jag tänker minsann meddela att vi på veterinär i Oslo avnjöt human-medicinsk kurslitteratur för biologin och cellbiologin, ända ned till det långa kapitlet i biokemi-boken om human diabetes... (sedan ska vi inte ens tala om genetik-undervisningen! vi hade en lång lista av human-genetiska sjukdomar vi skulle lära oss, antagligen för att ha som referensramar för de liknande, mindre väl studerade genetiska åkommorna hos djur.)

SÅ stora skillnader är det inte bara för att djuret i fråga råkar vara människa! En cell är en cell, och däggdjursceller över lag fungerar likadant. [Här har jag klippt ut en lång rad nördande exempel, någon gång måste jag ju lyckas hålla mig till ämnet också...] De flesta skillnaderna kommer uppe på anatominivån och fysiologinivå. Veterinärmedicinare får vackert lära sig hela cellbiologin plus alla de intressanta "undantagen" hos det ena eller det andra djuret.

Och mycket kunskap om biologi och celler kommer ju faktiskt från djurförsök. Faktiskt varit lite komiskt att från veterinärhållet läst om "djurförsök indikerar" och "tros på människor betyda" när vad som är relevant för oss är själva djurförsöket.

Så åter till ämnet. Antagligen beror det eventuella godkänna av veterinär-cellbiologi på vem det är som fattar beslutet. Kunskapsmässigt är åtminstone jag övertygad om att nivån är lika hög, om inte högre på grund av alla "undantagen". De jag känner som bytt från veterinär till läkare (hm, tja, bara två personer förvisso...) påstår att det är mindre att lära sig på läkarlinjen de första åren än på veterinärlinjen.
"Fairy tales are more than true. Not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be defeated."
- from "Smoke and Mirrors", by Neil Gaiman
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Tillgodoräknande

Inlägg av Letizia »

Okej, intressant...Men ska du inte försöka få dina 3 år (?) tillgodoräknade?
vea
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2010, 21:49

Re: Tillgodoräknande

Inlägg av vea »

Letizia skrev:Okej, intressant...Men ska du inte försöka få dina 3 år (?) tillgodoräknade?
2,5 år. Och nja, vet inte vad jag kan tillgodoräkna mig. Här är vad jag läst:

- Djurens Biologi (totalt värdelös kurs även från ett veterinärperspektiv, bara för att Norska Veterinärhögskolan inte har gymnasie-biologi som krav vid antagning)
- Cellbiologi (kan eventuellt tillgodoräknas)
- Populationsmedicin: Statistik, Epidemiologi, och Avelslära (???)
- Anatomi och Fysiologi (veterinärmedicinsk och kan inte tillgodoräknas)
- Allmän sjukdomslära (grunder i patologi, med mycket histologi, genetik och immunologi, patologi/histologi-delen är riktad mot djur, resten hade human-litteratur med djur-fokus endast i tilläggslitteraturen)
- Infektionslära (inriktad mot djur, men även med fokus på zoonoser)
- Farmakologi och Toxikologi (riktat mot djur)

... men när man lärt sig allt detta för hela djur-spektrumet, hur svårt kan det vara att lära sig det för ett djur till? Människa är trots allt det enda djur veterinärmedicinen inte får leka med. Annars har vi hela faderullan från parasiter på bin (Varroa destructor for the win!) till halta kossor och papegojor som tappar fjädrarna. Plus zoonoser (rabies... :betagen: var definitivt min favorit... oj vad den är spännande...). Och jag har faktiskt hörts sägas att veterinärer får bättre utbildning på hygien och smittspridning och epidemiologi än läkare får. Synd att det block jag precis missade var Mattrygghet, kunde varit bra att ha med sig den också.
"Fairy tales are more than true. Not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be defeated."
- from "Smoke and Mirrors", by Neil Gaiman
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Tillgodoräknande

Inlägg av Letizia »

Om du får tillgodoräkna sig cellbiologin slipper du ju iaf hela T1 i Umeå :lurig:
vea
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2010, 21:49

Re: Tillgodoräknande

Inlägg av vea »

Skulle inte sitta fel det...
"Fairy tales are more than true. Not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be defeated."
- from "Smoke and Mirrors", by Neil Gaiman
Skriv svar