Tillgodoräkna sjukgymnast?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Eelaine
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 dec 2014, 11:58

Tillgodoräkna sjukgymnast?

Inlägg av Eelaine »

Hej!
Jag har precis börjat på Läkarprogrammet i Örebro nu VT 2015.

Jag skulle vilja veta -dels om någon varit i samma situation som jag, samt även någon slags åsikt även om man inte varit det;
Jag är sedan tidigare leg sjukgymnast och har alltså pluggat till stor del samma saker som kommer att läsas under läkarutbildningen, men på en grundare nivå. Dock så är det nu i termin 1 blandat med sådant som jag läst (samma nivå) och sådant jag inte läst på samma nivå. Tanken är att man kan lämna in ansökan om tillgodoräknande, men jag vet inte vad som täcker vad isåfall från mina tidigare utbildningar. Har även läst idrottsmedicin 30 hp och Beetendemedicinska teorier och modeller (kanske inte alls kan passa in nånstans...) men hur är det inom Läkarprogrammet som allmänhet, finns det någon ram för "valbara kurser" eller annat som skulle kunna öppna upp för tillgodoräknande..?

Hur ser det ut på andra lärosäten?

Har helatiden varit inställd på att läsa från början till slut. Men samtidigt känner jag nu att det känns lite onödigt om man hade kunnat tillgodoräkna sig något.

Eller ska jag bara vara glad över att så pass mycket känns igen och det gör studierna lättare??

Tacksam för kommentarer/svar...

//Elin
Arelig

Tillgodoräknande sjukgymnastexamen + "annat"

Inlägg av Arelig »

Känner en som också pluggade sjukgymnast några terminer och nu läser läkare i örebro och han fick tillgodoräkna sig någon kurs. Tror dom kan vara rätt snälla med det. Du får helt enkelt ta kontakt med studievägledaren och se vad dom säger. Men några kurser kommer du nog kunna tillgodoräkna dig utan problem!
Eelaine
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 dec 2014, 11:58

Tillgodoräknande sjukgymnastexamen + "annat"

Inlägg av Eelaine »

Tack!
Jo jag har liksom sett möjligheten med tillgodoräknande för delar av terminen, dock inte någon hel termin vilket gör att det isåfall istället blir ett glapp i terminen...
Men du har rätt, man kan alltid prova. Och säkerligen kan man fylla ut den tiden med något annat.
anony

Tillgodoräknande sjukgymnastexamen + "annat"

Inlägg av anony »

Vi har några sjukgymnaster i kursen där jag pluggar. De har kunnat tillgodoräkna sig delar av anatomin, och moment som handlar om patientkontakt, sekretess o.s.v.

Jag vill inte låta dryg på något sätt, men du har inte pluggat "till stor del samma saker som kommer att läsas under läkarutbildningen fast på grundare nivå", vilket du kommer att märka nu när du kör igång.

Du kommer garanterat inte kunna tillgodoräkna dig hela kurser eftersom läkarprogrammet i Örebro har stora 30hp-kurser, men säkert delar av dessa. :) Förhoppningsvis är de mer generösa än med tillgodoräkning av kunskap än vad de är här.

Om inte annat kan du ju luta dig tillbaka och chilla när det gäller t.ex. anatomin som annars är något som många lägger mycket tid på.
Skriv svar