Bra kurser för tillgodoräknande?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: Tillgodoräknande av kurser

Inlägg av Backworldsman »

Finns detta dokument tillgängligt offentligt? Råkar du veta hur man får tillgång till detta dokument? Gäller det byten till KI från andra läkarprogram också?
Guest

Re: Tillgodoräknande av kurser

Inlägg av Guest »

KI och Uppsala... Närmast till Uppsala dock =)
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Tillgodoräknande av kurser

Inlägg av Nyberg89 »

Carin Löfqvist, Studievägledare för kandidatprogram i biomedicin skrev:Om du läser ett år biomedicin och sedan blir antagen till läkarprogrammet har du möjlighet att tillgodoräkna en större del av första terminen på programmet.
Isabel Johnson, Studievägledare för läkarprogrammet termin 1-4 skrev:Om man har läst två terminer på biomedicinprogrammet brukar man kunna få tillgodoräkna sig större delen av första kursen på termin 1 (Den Friska Människan 1) och i mån av plats får man då hoppa till termin 2. Inga andra utbildningsprogram ger några större tillgodoräknanden bl a eftersom man läser de olika ämnena integrerat och mer djupgående än på andra medicinska utbildningar.
Så det är upp till var person att välja vad man vill göra :)

Uppsala har väl lite kurser om jag inte missminner mig? Som du kunde sökt. Men jag kan ha fel.
Gäst

Tips på Cell kurser VT15, inför läkarprogrammet

Inlägg av Gäst »

Hej!

Har förstått det som att det kan vara nyttigt att läsa någon kurs i cell-lära, medan man väntar på att komma in. Jag tänkte därav fråga om någon har något tips eller erfarenhet ifrån sådana kurser i Sthlm eller Lund med omnejd, kurser som går nu på våren.
Finns en rad sådana kurser, men har lite svårt att bedöma vilka som är mest relevanta utan att veta vilken nivå läkarprogrammet har på sin cell-lära.

Annars vill jag minnas att biomedicinprogrammet brukar vara ett tips, men det är inget som startar på våren (och jag hoppas innerligt att jag lyckats komma in senast kommande höst). :glad:
Har även tänkt tanken på att studera på egenhand med en cell-lärabok eller duggasammanfattningar från valfri utbildningsort, men inget som känns motiverande efter otalig tid med ensamstudier inför högskoleprovet.
JohanJohansson

Re: Tips på Cell kurser VT15, inför läkarprogrammet

Inlägg av JohanJohansson »

Har tyvärr inga tips på bra kurser.
Det kan säkert vara bra att läsa lite cellbiologi innan, men tänk på att du ska plugga i 11 terminer sen och att det är lätt att bli skoltrött! Om jag hade varit i den sistsen hade jag nog jobbat fram till hösten, alternativt res eller liknande om du har möjlighet. Det är alltid gött att ha pengar när man pluggar sen!
Elodone
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 apr 2014, 15:29

Tips på Cell kurser VT15, inför läkarprogrammet

Inlägg av Elodone »

Jag hade nog också gjort något annat. Jobbat (erfarenhet från vård och omsorg är guld värda under läkarutbildningen tycker jag själv), rest för att uppleva något annat, göra något ideellt (också väldigt bra erfarenhet!)... Skulle jag läsa något på universitetet så hade jag inte läst något inom cellbiologi för det kommer du traggla sedan ändå. Jag hade valt något inom t ex psykologi eftersom det kan vara nyttigt att ha när man möter människor och det läser man inte sedan på samma sätt.
Om du ändå läser någon cellbiologi så kolla att det kommer gå att tillgodoräkna sig sedan så du slipper göra det igen...
sk123

Kan dessa kurser tillgodoräknas? (biokemi, molekylärbiologi mm)

Inlägg av sk123 »

Hej Nils

Jag har läst 15p (år 2001) Biokemi (inkl cellbiologi) och Molekylärbiologi, 18 p (år 2002) Mikrobiologi, och 15 p (år 2002) Fysiologi. (Jag har inte räknat om dessa poäng till dagens högskolepoäng).
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Tillgodoräknande av tidigare utbildningar

Inlägg av Nils »

Det är möjligt att du kan tillgodoräkna dig stora delar av cellbiologi och biokemin, samt möjligen även delar av fysiologin och delar av patobiologin. Dessa saker ligger dock utspridda över flera terminer, så du kan troligen inte räkna med att kunna tillgodoräkna dig någon hel termin - men att försöka skadar aldrig. Hur mycket du kan tillgodoräkna dig kommer också att variera mellan olika lärosäten.

Även om det inte blir så mycket tillgodoräknande som du hoppas så är gedigna kunskaper inom farmakologi åtminstone mycket användbara, särskilt under den kliniska delen av läkarprogrammet.
Skriv svar