Vilka kurser är bra att ha läst innan läkarstudier? Kemi?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Meatleif
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 okt 2012, 23:09

Vilka kurser är bra att ha läst innan läkarstudier? Kemi?

Inlägg av Meatleif »

Hej!
Vet inte om det är rätt del av forumet eller om jag skall skriva under nån annan, jag ber om ursäkt i förväg om jag är på fel ställe. Hursomhelst:

Jag har tänkt söka till läkarprogrammet om ett år eller kanske två och funderar lite på att gå en plugga lite under tiden jag väntar. Eftersom jag förstått att det är väldigt mycket biokemi i början ligger tanken främst där. Är det en ide som kan fungera i praktiken tror ni? Inte för att kunna tenta av nått utan mera för att jag kan och har tid och således kan vara bättre förberedd.

Anledningen till att jag inte söker på direkten är att jag har en dotter och vill hon skall bli lite mer självständig innan jag börjar plugga på allvar igen, så jag då kan satsa 100% utan att det går ut över henne. En kurs/ej avslutad utbildning som inte är lika tung, eller som jag till förmån för familjen väljer att inte vara lika ambitiös på finns det däremot tid för. Iallafall i ett år eller så (sen kanske pengar börjar spela in, det återstår att se)

Vad tror ni? Är det en bra ide eller är kemin såpass annorlunda på läkarprogrammet? Om det är möjligt, vad är bra att fokusera på? Det finns ju flera program inom samma område, biofysik, biokemi med inriktning på biomolekylär eller läkemedelskemi et.c.

Tacksam för svar / A
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Vilka kurser är bra att ha läst innan läkarstudier? Kemi

Inlägg av Nyberg89 »

Vilken stad?

Går med ssk, biomedcin, biomedicinsk analytiker, sjukgymnast osv.

Du kan få en utbildning du kan använda och jobba extra med.
Meatleif
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 okt 2012, 23:09

Re: Vilka kurser är bra att ha läst innan läkarstudier? Kemi

Inlägg av Meatleif »

Hej!
Tack för tipsen. Jag bor i Stockholm men kan även tänka mig Uppsala. Har ingen lust att flytta på dotter för min egen skull nämligen.

Biomedicinsk analytiker skall jag kolla upp, tack! Nån som vet nått om biokemin som finns på Stockholms universitet. Tänker f.f.a. på kemi med inriktning på biomolekylär kemi samt inriktning mot läkemedelskemi. Är det namnen som luras eller är det värt nått?
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Vilka kurser är bra att ha läst innan läkarstudier? Kemi

Inlägg av Nyberg89 »

Meatleif skrev:Hej!
Tack för tipsen. Jag bor i Stockholm men kan även tänka mig Uppsala. Har ingen lust att flytta på dotter för min egen skull nämligen.

Biomedicinsk analytiker skall jag kolla upp, tack! Nån som vet nått om biokemin som finns på Stockholms universitet. Tänker f.f.a. på kemi med inriktning på biomolekylär kemi samt inriktning mot läkemedelskemi. Är det namnen som luras eller är det värt nått?
Jag rekommenderar dig att välja något av de yrken jag sa eftersom du annars kommer läsa massa kemi du inte behöver. Sedan är det alltid bra att ha en fot inne på sjukhusen när det är dags för jobb som UL. Du får ju förmodligen bättre lön och erfarenhet av det än kemin.
Meatleif
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 okt 2012, 23:09

Re: Vilka kurser är bra att ha läst innan läkarstudier? Kemi

Inlägg av Meatleif »

Bra tänkt! Tack så mycket :)
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Vilka kurser är bra att ha läst innan läkarstudier? Kemi

Inlägg av Nyberg89 »

Meatleif skrev:Bra tänkt! Tack så mycket :)
Biomedicinsk analytiker var något jag tänkte läsa, men kommer förhoppningsvis in på läkarprogrammet HT13, så behöver inte.

Ssk har ofta lite "flumkurser" som många av mina vänner kallar det så om du vill ha ren kunskap om kroppen kan du ta bort det.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Vilka kurser är bra att ha läst innan läkarstudier? Kemi

Inlägg av empezar »

Det är väldigt ineffektivt att läsa något annat än läkarprogrammet inför läkarprogrammet. Man får tillgodoräkna ytterst lite och det man får med "gratis" kommer ha tagit längre tid att läsa in än det hade tagit att läsa det på läkarprogrammet.

Jag hade jobbat i stället. Pengar behöver man alltid.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
student

Re: Vilka kurser är bra att ha läst innan läkarstudier? Kemi

Inlägg av student »

Första 2 terminer på KI är väldigt flexibla. Föreläsningar är inte obligatoriska. Du kan läsa mycket hemifrån. Obligatoriskt ca 2 moment/veckan. Vi var några i klassen som började T1 med 1-åringar hemma/på förskolan.
Mitt barn behövde sällan gå längre än 6 tim/dag på förskolan första året.
Det finns omtentor och omduggor både under terminen och i augusti ifall man hamnar efter. Jag skulle råda dig söka redan till våren och prova. Du kan ta uppehåll till hösten om du skulle uppleva att det inte funkar.
Kolla schema för T1. (Grå, grönt och orange=obligatoriskt. PU/VetU dagarna är sällan längre än kl.9-16 även om det är markerat som kl.8-17 :)

http://pingpong.ki.se/public/pp/public_ ... 20914b.pdf
Skriv svar