kvot,platser

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2018 års vårtermin.
Carl123

kvot,platser

Inlägg av Carl123 »

Goddag!

Jag funderar över en sak jag inte riktigt förstår.

I Lund, hur många platser har dem egentligen i BI? för just nu har det gått ner en anning i och med folk har tackat nej, men med överintag borta etc hur många platser ska de minst ha i BI?(antal antagna)?

samma gäller i GBG, hur många platser (antagna) ska de ha minst i
BI? respektive BIEX/HP när processen är slut?
Gäst

kvot,platser

Inlägg av Gäst »

Undrar samma för Uppsala...
gast

kvot,platser

Inlägg av gast »

Även i U2 sker ett överintag. Lund har ca 126 platser och 150 (24 fler än VT17) är antagna i U2. Av de 150 är 74 BI, skulle gissa att de börjar ta in reserver när de kommer ner totalt till ca 130 antagna för alla kvotgrupper. Då börjar man att ta in de kvoter som ligger sämst till enligt deras fördelning i olika kvotgrupper. Så om tex inga hoppat av i HP-kvoten och 15 i betygskvoten så är det inte säkert att de kallar reserver alls! Gäller samma resonemang för Uppsala, där är 143 (8 fler än VT17) antagna i U2 till ca 120-125 platser!
Carl123

kvot,platser

Inlägg av Carl123 »

Jaha, hur är det med GU då? just nu står det på antagningen att;

Bi: 39 antagna
BI/Hp: 36
Hp: 56
gast

kvot,platser

Inlägg av gast »

I GBG är 169 antagna VT18 (157 VT17) till 132 platser. Troligtvis ringer de inte in reserver förrän totala antalet är nere kring 150.
Gäst

kvot,platser

Inlägg av Gäst »

Uppsala?
Gäst

kvot,platser

Inlägg av Gäst »

Hej! Jag undrar hur ni får fram hur många som antagits? Den statistik jag hittar får det till att det är 184 antagna till GU tex, se länk:
https://www.uhr.se/globalassets/_uhr.se ... rogram.xls
gast

kvot,platser

Inlägg av gast »

https://www.uhr.se/studier-och-antagnin ... statistik/
Hej, ovan länk leder till den officiella statistikportalen, här kan du ta ner info i excel och "leka" med siffrorna. Jag såg den filen du länkar till och jag tror att De gjort ett misstag där då det verkar vara Urval1 siffror där och inte Urval2, i alla fall för läkarprogrammen. GBG hade 184 antagna i U1! Det hittar du lätt om du går in i statistikportalen länkad ovan.
Gäst

kvot,platser

Inlägg av Gäst »

Jag hittar bara statistik för HT17 och bakåt, hur hittar man för VT18?
Gast

kvot,platser

Inlägg av Gast »

Ja du får gå ner längre i listan då dyker vt upp:)
Låst