21.5 BII reserv i örebro?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2018 års vårtermin.
Guest

21.5 BII reserv i örebro?

Inlägg av Guest »

Gast, gällande Uppsala: det är ungefär 100 färre sökanden denna termin, BI och BIEX slogs ihop, sista reserv hade 22,13 HT17, de som läst IB har svårare att få högre betyg nu med nya konverteringssystemet. Har detta något påverkan? Eller ska jag släppa förhoppningarna om att komma in med 22,10? :/
Gast

21.5 BII reserv i örebro?

Inlägg av Gast »

IB o sammanslagning BI o BIEX påverker mer BI kvoten än BII nu direkt. Var det inte i BII kvoten du sökte? Kommer att påverka BII också lite grann men inte lika mycket för VT18.
Guest

21.5 BII reserv i örebro?

Inlägg av Guest »

Fasen... men hur kommer det sig att BII sjönk så mycket nu till höstas? :O får väl ge upp förväntningarna
Gast

21.5 BII reserv i örebro?

Inlägg av Gast »

Du skall inte ge upp. Höstsänkningen var väntad däremot så förstår jag inte varför det var så högt i BII VT17. Enda förklaringen jag kan tänka mig att de som kompletterat utländska betyg hoppade på utbildningen innan de nya omräkningsreglerna fördes in! I BII finns ju de som läst upp betyg eller kompletterat så det är ju en viss förskjutning innan ändringar slår igenom. Tex så bör nya konverteringsregler av utländska betyg göra att BII sjunker och följer samma trend som BI. Rent statistiskt så skall BII skjunka som BI men det har inte riktigt gjort det ännu för Uppsala o KI. Om de gör det detta intag så finns chansen för Dig.
Guest

21.5 BII reserv i örebro?

Inlägg av Guest »

Jag förstår, jag får helt enkelt hålla tummarna och försöka sitta still tills 8 december...
Men tänker rent spontant när man var så nära i höstas så skulle det kännas orimligt ifall antagningspoängen helt plötsligt skulle öka nu till VT18. Är det något som talar för att antagningspoängen blir högre för VT18 än HT17? Eller kan man säga att det bör bli lägre?
Babbeloke

21.5 BII reserv i örebro?

Inlägg av Babbeloke »

Jag hoppas att jag kommer in. Kommer faktiskt inte ihåg exakt vad jag hade i urval 1 men det var 70 nånting. Nu när jag går in och komlar på mitt reservnummer alltså efter urval 2/reservintagning så är jag nummer 26
Gast

21.5 BII reserv i örebro?

Inlägg av Gast »

Det är alltid lägre intag på VT intagen. Det är lika många som blir antagna men betydligt färre som söker så ingen risk alls att det skulle öka. Babbeloke du kan nog vara lugn:). Även om U1 kan bli lite högt på KI så lär det vara många av dem som redan läser på andra uni o vill tillgodräkna, så U2 kommer säkert att bli lägre.
Guest

21.5 BII reserv i örebro?

Inlägg av Guest »

Tack för din tid gast, hoppas jag inte varit bedrövligt jobbig :P
Får hålla tummarna att antagningspoängen sänks lite så att man denna gång kommer in!
Låst