BII skiftande poäng

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2018 års vårtermin.
Funderar

BII skiftande poäng

Inlägg av Funderar »

Hej, vet inte om ni lagt märke till det men antagninspoängen som krävs under terminerna skiftar ganska mycket, vad jag menar är att exempelvis under ena våren är den för läkarprogrammet i Uppsala ungefär 22,3 och helt plötsligt på hösten 22,2 sen 22,5 sen går den ner till 22,29 igen som exempel vilket den var HT17. Hur tror ni att antagningspoängen för exempelvis Uppsala blir VT18? Sjunker den i BII eller ökar?
Gast

BII skiftande poäng

Inlägg av Gast »

Beror nog på att både intag o överintag har ökat de senaste åren. Vidare så har de omräkningsreglerna för utländska betyg ändrats vilket troligen även ger lägre gränser för BII. När gränserna för BI går ner så följer nog efter men med någon termins förskjutning. Allt tyder på att gränserna VT18 sjunker jämfört med VT17 som tex lägre gränser HT17 färre sökanden och nya konverteringsgränser för utländska betyg. Gissningvis ca 0.20 neråt. Så inte omöjligt att sista reserv för Uppsala hamnar under 22.0 denna gång i BII.
Funderar

BII skiftande poäng

Inlägg av Funderar »

Jo, precis resonerar på samma sätt som dig men det känns för bra för att vara sant. Har känslan att antagningspoängen kommer vara högre VT18 än HT17 för BII. Får bara hoppas på att jag har fel.
nattelva

BII skiftande poäng

Inlägg av nattelva »

Jag går just och grubblar på samma sak.
Vågar inte hoppas på någonting, men det känns lite konstigt att statistiken är helt opålitlig.
Söker med 22.39 och KI söker jag via PIL...Helst hoppas jag på att komma in antingen i Lund/Uppsala om jag inte får positivt besked från KI.
Emz
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 dec 2017, 11:12

BII skiftande poäng

Inlägg av Emz »

Vad tror ni om 21,88 i BII kvoten Göteborg VT18? Har man chans i andra urvalet/reserv? Läste här att någon med 21,86 blev uppringd HT17...
Gast

BII skiftande poäng

Inlägg av Gast »

GBG 21.88. U2 blir nog svårt men uppringd reserv bra chans.
VHS

BII skiftande poäng

Inlägg av VHS »

Emz skrev:Vad tror ni om 21,88 i BII kvoten Göteborg VT18? Har man chans i andra urvalet/reserv? Läste här att någon med 21,86 blev uppringd HT17...
Det var jag som skrev det , bli säker att detta var sant .Du har stor chans att bli antagen med ditt värde som reserv efter urval 2 .. vilka lärosäten hade du prioriterat i ansökan ??
Lycka till
Emz
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 dec 2017, 11:12

BII skiftande poäng

Inlägg av Emz »

Det låter ju bra hoppas att det fortsätter vara lågt. Jag har endast sökt Gbg!
Emzz

BII skiftande poäng

Inlägg av Emzz »

Kom in i Gbg i urval 1 med 21.88 i B2 :tummeupp:
Låst