Vad tror ni om KI HP-kvoten med 1,75?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2018 års vårtermin.
Gäst

Vad tror ni om KI HP-kvoten med 1,75?

Inlägg av Gäst »

Jag skrev högskoleprovet nu i höst och som det ser ut så kommer jag att hamna antingen på 1,75 eller högre. Med 72 på verbala och 70 på kvantitativa så är det osannolikt att jag hamnar på 1,7 eller 1,65 om inte normeringen blir två poäng strängare på en eller båda delarna. Så det tippar åt att jag kan hamna på 1,75 och jag funderar på chansen att antas på KI till VT2018 då.

I våras verkar det som att rekordmånga med 1,75 togs in och det verkar som att platserna har ökat lite samtidigt som söktrycket minskat sedan dess. Tror ni det är rimligt att anta att en större del av de som har 1,75 kommer att antas till våren? Självklart så garderar jag mig och har sökt till Uppsala som andra val, men jag undrar hur andra tycker.

Mvh,
Kristoffer.
cajsandersen

Vad tror ni om KI HP-kvoten med 1,75?

Inlägg av cajsandersen »

Jag undrar samma som Kristoffer för Lund nu till våren.
Jag skrev troligen också 1,75 och hoppas verkligen på att bli antagen till våren i Lund.
Gast

Vad tror ni om KI HP-kvoten med 1,75?

Inlägg av Gast »

1.75 gissningsvis 90% chans i U2 enligt tidigare statistik. Mycket mindre på 1.7 0-5% chans. Måste ha tur i lottningen om det går ner till 1.7 i gräns.
cajsandersen

Vad tror ni om KI HP-kvoten med 1,75?

Inlägg av cajsandersen »

Tack för ditt svar!
Det borde ju även vara större chans att komma in när där är något färre sökare?
Hur mycket tror ni att det påverkar att alla med 1,8 inte kommit in till höstterminen?
Gast

Vad tror ni om KI HP-kvoten med 1,75?

Inlägg av Gast »

Ingen skillnad alls i princip. Det har varit 1.8 i U2 HT intaget som standard så jämfört över tid så det är samma läge nu. Mindre sökande har nog mer betydelse i betygsgrupperna skulle jag tro. De som kommer in med hp ligger ju medelåldern högre och minskningen är främst bland de yngre sökande!
Cajsandersen

Vad tror ni om KI HP-kvoten med 1,75?

Inlägg av Cajsandersen »

Det blir spännande att ta del av normeringstabellerna som släpps nu på fredag. Då vet man ju vilket resultat man fått.

Om jag inte missförstår dig, så bör prognosen vara relativt god för att bli antagen på 1,75. Om inget annat som reserv kanske.
Gast

Vad tror ni om KI HP-kvoten med 1,75?

Inlägg av Gast »

Finns chans med 1,75 kommer in i lund vt 2018? efter resultatet av hp höstens 2017
Gäst

Vad tror ni om KI HP-kvoten med 1,75?

Inlägg av Gäst »

Det verkar vara goda odds enligt tidigare post. Lycka till!

1.75 gissningsvis 90% chans i U2 enligt tidigare statistik. Mycket mindre på 1.7 0-5% chans. Måste ha tur i lottningen om det går ner till 1.7 i gräns.
Låst