Antagning VT-2018

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2018 års vårtermin.
Vladimir Obama
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 jan 2016, 17:56

Antagning VT-2018

Inlägg av Vladimir Obama »

Hej,

Jag kommer att ansöka till läkarprogrammet VT-2018. Jag söker i B1 med 22.00 idag.

När B1 och BIEX slås ihop, kommer jag fortfarande söka med 22.00 efter VT-2017?

Jag har betyg enligt gamla system, mvg vg g.

Hälsningar
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

Antagning VT-2018

Inlägg av Tesla »

Ja, det kommer du. Det som sker är inte att B1 och BIEX slås ihop utan snarare att BIEX bara försvinner(vilket får resultatet att B1 kvoten får fler platser).
babbeloke

Antagning VT-2018

Inlägg av babbeloke »

Vad tror ni händer när biex kvoten tas bort?

1. Årskuller blir mindre
2. Färre med MVG söker till högskolan men samtidigt är det rätt många kvar (gissning har inga siffror haha)

Absolut lägsta för ki vt urval två var 21,77 vad tror ni händer? och kan ni ge ungefärlig siffra? kan vt 2018 urval två nå 21,9?
babbeloke

Antagning VT-2018

Inlägg av babbeloke »

förstår inte hur svårt det ska vara att förlänga biex så att det gäller i några år till.

Ki VT 2016 Urval 2 Biex var 21,77 medan Bi var 22,25 det är klar skillnad där och helt sjukt att vi som går ut med det nya systemet än en gång ska drabbas. Vaffan Bi kommer ju förmodligen inte sänkas lägre än 22.00 eller liknande men det är ju fortfarande stor skillnad jämfört med 21,77. Sen när folk som tagit studenten med det gamla systemet märker att antagninsgränserna kommer sänkas lite så kommer ju de vilja söka och då höjger de antagningsgränserna. Vem fan ska man kontakta för att fråga om de kan förlänga biex? man behlver ju inte vara smart för att förstå att det missgynnar alla som söker efter biex tas bort. Kalla mig vaffan ni vill men jag är fan trött på att behöva kämpa för höga betyg och sen när jag kolla på statistiken får jag det här beskedet. lär ju gå åt skogen när jag söker... :censur:
babbeloke

Antagning VT-2018

Inlägg av babbeloke »

ursäkta stavfelen haha :bitter:
kollen

Antagning VT-2018

Inlägg av kollen »

Hej. Det skapas ju inga nya mvgare så det kommer att jämnas ut och de med nya betyg kommer att vara i majoritet. De höga intagningspoängen i det gamla systemet försvinner av sig självt då inga nya tillkommer. Däremot är konverteringar av utländska betyg gynnsamma, Finland som ett givet exempel. Lite fritt översatt så räcker det att prestera 17.5 i Finland och ändå söka med 22.5 i Sverige!!! Tillbaks till BI vs BIEX så lär de flesta BI platser tas av BIEXare de två återstående intagningar av ovan nämnda anledning.
babbeloke

Antagning VT-2018

Inlägg av babbeloke »

Jo jag vet man får alltid höra att det inte tillkommer några nya mvgare men frågan är fortfarande hurstor andel de är som söker till läkarprogrammet och om de är tillräckligt många för att ändra på antagningspoängen. Om ni gissar lite, vad tror ni ki urval 2 vt 201o blir? Vet att det är svårt att gissa men ärligt talat tar jag nu hellre en gissning än ingenting
kollen

Antagning VT-2018

Inlägg av kollen »

Hej. Teoretiskt så skall det sjunka lite typ 21.7 men det som talar emot det är en eventuell betygsinflation i det nya betygsystemet. De gamla BIarna kommer inte att 2018 påverka de Universitet med de högsta intagningspoängen.
babbeloke

Antagning VT-2018

Inlägg av babbeloke »

Skönt att höra då får vi hoppas att det blir så. Någon annan som också tror att Biarna inte kommer påverka 2018?
Gast

Antagning VT-2018

Inlägg av Gast »

Nu har vi fått svaret om vad som händer när BIEX försvinner. En sänkning om ca 0.10-0,20 på de flesta uni. Det som har påverkat detta är de nya algoritmerna för omräkning av utländska betyg för anpassning till gy11. Även för VT18 kommer vi nog att gå se sänkningar på intagning för BI jämfört med BIEX nivåerna VT17.
Låst