BI KI eller Uppsala

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2021 års vårtermin.
Nervostjej

BI KI eller Uppsala

Inlägg av Nervostjej »

Någon vill spekulera kring grupp BI gräns för KI eller Uppsala. Kommer det att höjas i vår 2021 pga pandemin jämfört med VT2020
Nervostjej

BI KI eller Uppsala

Inlägg av Nervostjej »

Glömde säga, själv har jag 21.60 i BI
Gasten
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 nov 2020, 12:33

BI KI eller Uppsala

Inlägg av Gasten »

Hejsan!

KI har valt att "minska" antalet platser på utbildningen då PIL ställts in. Eftersom att PIL ställts in kommer platserna att fördelas 67% betyg och 33% HP. Jämför man med förra året så var antagningspoängen för BI 21.61 med 34% platser åt betygsgruppen och dessutom med PIL. Detta året har de som sagt minskat antalet platser men samtidigt ökat procenten som kommer in genom betyg. Dessutom har antalet sökanden till KI minskat med 179 sökanden.

Enligt mig finns det två saker som kan hända.

1: antalet sökande har minskat vilket betyder att BI borde sjunka lite i alla fall.

2: antalet sökande har minskat men, med tanke på gruppändringar och plats minskningen kommer det att öka i betygsgruppen.

Uppsala:

Mindre sökande till denna terminen, samma grupper och samma % till varje grupp borde leda till en minskning i BI.

Detta är ren spekulation från min sida så jag kan ha helt fel.

Håller tummarna för oss alla.

Lycka till!
Nervostjej

BI KI eller Uppsala

Inlägg av Nervostjej »

Tack för ditt detaljerade svar! Hoppas verkligen också att det går bra för alla. Det är svårt att vänta tills 10:e
Gast

BI KI eller Uppsala

Inlägg av Gast »

B1 kommer öka ca 0,15-0,25 jmf med VT2020 för U2 intag. BII kommer att i princip bli samma som B1 per resp lärosäte förutom KI alltså i princip lägre än VT2020.
Nervostjej

BI KI eller Uppsala

Inlägg av Nervostjej »

Jag tror också att det kommer att höjas på KI pga minskning av antal platser och de har inte bestämt om de kommer att ha överintag eller inte. Frågade de om överintaget förra vecka
Guesty

BI KI eller Uppsala

Inlägg av Guesty »

Jag har 22,07 i BII. Vad sägs om mina chanser för KI? Tacksam för svar!
Gäst

BI KI eller Uppsala

Inlägg av Gäst »

Bra Chans men inte 100% säkert
Guest

BI KI eller Uppsala

Inlägg av Guest »

Tror ni att Uppsalas antagningspoäng blir högre än det på KI? Eftersom det skedde i höstas.
Låst