Kommer jag in VT21? :/

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2021 års vårtermin.
cykelhjul3
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 sep 2020, 09:34

Kommer jag in VT21? :/

Inlägg av cykelhjul3 »

Hej!! Jag lyckades tyvärr inte med alla prövningar som jag gjorde. Mitt merit hamnade på 21,25 i BII-urvalet.

Tror ni att jag har en chans att komma in i Linköping? Har LiU som första val, sedan Örebro. BII-urvalet för LiU låg på 21,24 och i Örebro 21,20 VT20.

Tror ni att antagningsstatistiken kommer att förändras avsevärt mycket denna vår?

Tack på förhand. Är så fruktansvärt nervös inför antagningsbeskedet :( (men vem är inte det :/)...
Gasten

Kommer jag in VT21? :/

Inlägg av Gasten »

Hejsan!

Det blir nog riktigt tight för dig. Kanske u2 eller reserv uppringning.
Stammis

Kommer jag in VT21? :/

Inlägg av Stammis »

Hej!
Ja, det blir som Gusten skrivit ganska tajt för dig. Jag har 21,2 i BI och är inte säker om jag kommer in heller.
Håller tummarna för dig.
cykelhjul3
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 sep 2020, 09:34

Kommer jag in VT21? :/

Inlägg av cykelhjul3 »

Hej! Tack för svar.

Okej, får helt enkelt bara hoppas på det bästa. :ledsen: Önskar er båda ett lycka till och hoppas att ni kommer in!
cykelhjul3
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 sep 2020, 09:34

Kommer jag in VT21? :/

Inlägg av cykelhjul3 »

Gasten och Stammis, kan jag fråga vad ni baserar era antaganden på? Antagningsstatistiken HT19 och HT20 för LiU i BII-gruppen skiljer sig inte mycket i urval 2. Borde inte VT20 och VT21 vara någorlunda lika också i sådant fall?

Det är inte många som gjort prövningar i år pga pandemin, många har ställts in. Kan inte även detta påverka antagningspoängen i BII-gruppen?

Håller tummarna för oss alla. Tack på förhand!
Gasten

Kommer jag in VT21? :/

Inlägg av Gasten »

Hej igen!

Vad jag personligen baserar det på är att det är fortfarande en väldigt stor efterfrågan på universitetsstuider. Som vi själva ser har antalet sökande till läkarprogrammen i Sverige ökat nu till VT21 jämfört med VT20. Dock är det inte så att det har ökat på alla universiteten men, majoriteten av läkarprogrammen i Sverige har sett en ökning av sökande.

Att jag tror det blir tight i både LIU och ÖU är just eftersom att antalet sökande ökade markant på dessa.

En regel som jag lärt mig, som kanske inte stämmer till hundra procent är att räkna med en ökning med 0.1-015 när det finns en ökning med 50 sökande.

Detta är såklart bara ren spekulation. Jag har själv sökt till läkarprogrammet och känner att jag också, som du ligger precis på gränser i U1 och U2. Dock hoppas jag på att vi alla kommer in.

Lycka till, håller tummarna för oss alla! :tummarupp:
cykelhjul3
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 sep 2020, 09:34

Kommer jag in VT21? :/

Inlägg av cykelhjul3 »

Gasten skrev:Hej igen!

Vad jag personligen baserar det på är att det är fortfarande en väldigt stor efterfrågan på universitetsstuider. Som vi själva ser har antalet sökande till läkarprogrammen i Sverige ökat nu till VT21 jämfört med VT20. Dock är det inte så att det har ökat på alla universiteten men, majoriteten av läkarprogrammen i Sverige har sett en ökning av sökande.

Att jag tror det blir tight i både LIU och ÖU är just eftersom att antalet sökande ökade markant på dessa.

En regel som jag lärt mig, som kanske inte stämmer till hundra procent är att räkna med en ökning med 0.1-015 när det finns en ökning med 50 sökande.

Detta är såklart bara ren spekulation. Jag har själv sökt till läkarprogrammet och känner att jag också, som du ligger precis på gränser i U1 och U2. Dock hoppas jag på att vi alla kommer in.

Lycka till, håller tummarna för oss alla! :tummarupp:
Tack för snabbt svar. Jag förstår hur du tänker. Söker du i BI eller BII? Allt jag vet är att färre har fått göra prövningar, men det kan vara många som gjort prövningar innan pandemin och väljer att söka in nu. Sedan kan även många sökt in nu till våren, i och med att det är svårt att få jobb, men ändå inte har stora chanser. Jag spekulerar mest kring BII-urvalet som sagt, då det är där jag har som störst chans. Jag har även sökt in med hänsyn till särskilda skäl, men vill verkligen allra helst komma in i BII-urvalet i Linköping. Vilket universitet vill du helst komma in på?

Håller tummarna för oss!
Gasten

Kommer jag in VT21? :/

Inlägg av Gasten »

Inga problem, det är alltid kul att spekulera kring antagningen!

Jag söker själv i BII-urvalet. Hoppas komma in i Lund nu till våren.

Men det är också som du själv säger, det är betydligt mycket svårare att göra en gissning när det gäller BII. Många prövningar kan ha ställts in och dessutom har jag själv sett en trend att när det är fler som söker till läkarprogrammen så har har BII meritvärdet sjunkit. Så man vet verkligen inte vad som kommer hända och man får uthärda tills den 10:e December.

13 dagar kvar

Lycka till! :party:
cykelhjul3
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 sep 2020, 09:34

Kommer jag in VT21? :/

Inlägg av cykelhjul3 »

Gasten skrev:Inga problem, det är alltid kul att spekulera kring antagningen!

Jag söker själv i BII-urvalet. Hoppas komma in i Lund nu till våren.

Men det är också som du själv säger, det är betydligt mycket svårare att göra en gissning när det gäller BII. Många prövningar kan ha ställts in och dessutom har jag själv sett en trend att när det är fler som söker till läkarprogrammen så har har BII meritvärdet sjunkit. Så man vet verkligen inte vad som kommer hända och man får uthärda tills den 10:e December.

13 dagar kvar

Lycka till! :party:
Lund är en mycket fin stad, du kommer att stormtrivas utan tvekan! Hade du tackat ja till andra universitet också? Eller är det endast Lund som gäller?
Lycka till du med!
Gasten

Kommer jag in VT21? :/

Inlägg av Gasten »

Jag har jobbat för hårt för att bry mig vart jag kommer in. :tunga: Vill bara börja och det spelar absolut inte någon roll vart det blir. Jag bor 10 min ifrån Lund så det blev det självklara 1:a handsvalet.
Låst