Örebro Eller GU VT20

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2020 års vårtermin.
Pot_lakarstudent

Örebro Eller GU VT20

Inlägg av Pot_lakarstudent »

Hej! Jag har för närvarande 21,49 i meritvärde och gissar att jag kommer att ha mellan 21.35 till 21,53 efter komplettering av kemi 2 och biologi 2. Det jag undrar är hur sannolikt (till er bästa gissningsförmåga) det är att jag kommer in på GU respektive Örebro universitet med detta meritvärde?
Är dessutom även osäker på hur detta med reservantagning fungerar. Vore det säkraste att välja Örebro Universitet som mitt förstahandsval(då det är mer sannolikt att jag kommer in där) med GU som tvåa eller vore det bättre att välja GU som etta och Örebro som etta då jag, om jag inte kommer in på GU, kan välja mitt andrahandsval, Örebro Universitet? Nämnvärt är nog att jag föredrar GU, men att det allra viktigaste är att jag börjar läsa nu under VT 2020. Mycket tacksam för all hjälp.
Gast

Örebro Eller GU VT20

Inlägg av Gast »

Hej. Du skall sätta i den ordning du har din prioritet. Antar att det är BII du söker i.
Pot_lakarstudent

Örebro Eller GU VT20

Inlägg av Pot_lakarstudent »

Gast skrev:Hej. Du skall sätta i den ordning du har din prioritet. Antar att det är BII du söker i.
Jag skulle föredra Göteborg då jag redan bor där och läser på Chalmers, men ska hoppa av och läsa till läkare istället. Anledningen till att jag är osäker på om det är lämpligt att välja GU framför Örebro är för att det är mer sannolikt att jag kommer in i Örebro. Det allra viktigaste för mig är att jag blrjar läsa nu under våren. Med anledning av detta undrar jag hur stor sannolikheten för att jag ska kunna komma in på Sahlgrenska är. Är den typ 10 procent känns det onödigt att ens försöka med GU när jag tvivelsutan kommer få vänta ett halvår till, varför det vore mer säkert att köra på Örebro.
Gast

Örebro Eller GU VT20

Inlägg av Gast »

Men sätter du Örebro först kommer du ju aldrig att ha chans o komma in i GBG. Sätter du GBG först blir du ju reservplacerad i GBG o du kommer ju förmodligen in i U1 i Örebro. Bra om du sätter in dig i reglerna vid antagningen. Kommer du in på första valet ju stryks allt under!
Pot_lakarstudent

Örebro Eller GU VT20

Inlägg av Pot_lakarstudent »

Gast skrev:Men sätter du Örebro först kommer du ju aldrig att ha chans o komma in i GBG. Sätter du GBG först blir du ju reservplacerad i GBG o du kommer ju förmodligen in i U1 i Örebro. Bra om du sätter in dig i reglerna vid antagningen. Kommer du in på första valet ju stryks allt under!
Aha okej så då har jag ingenting att förlora på att sätta Göteborg som etta? Jag kan ändå tacka ja till Örebro om jag har lagt det på andra plats om det blir tydligt att jag inte kmr in i Gbg? Har du någon sida med antagningsreglerna? Hittar inget. Och tror du jag kommer in i Örebro/Gbg?
Stort tack för ditt svar
Gast

Örebro Eller GU VT20

Inlägg av Gast »

https://www.antagning.se/sv/fragor-och- ... till-bada/

Här har du delvis svar på din fråga. Kommer du in på din prio 2 står du kvar med din prio 1 men du måste svara att du vill kvarstå om du vill. Alltså tacka ja. Du stryks från prio 3 o neråt om du kommer in på prio 2 program. Du hittar mycket info om detta på antagning.se.

Om det är BII du söker in på så tror jag du har mkt goda chanser. U1 i Örebro o U2 i GBG. BII kommer nog att sjunka till VT20 jmft med VT19 medan BI kommer att ligga kvar eller öka lite. Detta pga eftersläp BII då man måste komplettera mm.
Låst