Lund - VT 2020

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2020 års vårtermin.
aplusb
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 jul 2019, 16:13

Lund - VT 2020

Inlägg av aplusb »

Hej, har idag ett gymnasiebetyg med ett meritvärde på 21,7p efter meritpoäng. Eftersom att jag läste ett Samhällsprogram på gymnasiet, hamnar jag i urvalsgrupp BII. Jag läste upp samtliga ämnen för särskild behörighet nu under våren.

Målet är att komma in i Lund, som VT 2019 hade lägsta BII-antagning på 21,76p och VT 2018 21,65p. När jag tittar på antagningsstatistik från VT 2017 och bakåt ligger lägsta meritvärde för BII på 22,20p och högre.

Med prövningar i Svenska I och Svenska II och ett betyg A, landar mitt meritvärde på 22,1p. Jag tänker att det borde vara tillräckligt för att bli antagen (slipper helst skriva hp).

För er som har lite koll:
1) vad talar för att lägsta meritvärde för urvalsgrupp BII med ansökning VT-2020 kommer att ligga runt 21,7p som det har gjort de senaste två VT-perioderna?
2) Finns det något som talar för att vi kommer att se en ökning/rekyl till 2017-års nivåer?


Hälsningar,
Alexander
Gast

Lund - VT 2020

Inlägg av Gast »

Inget talar för att det ökar nästa intag för BII då tendensen är neråt HT19. Så chansen är bra att det kan räcka i Lund VT20 med 21.7, obs att det inte var något reservintag i Lund VT19.
aplusb
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 jul 2019, 16:13

Lund - VT 2020

Inlägg av aplusb »

Hej, tack för svar.

Såg också att lägsta intagning för BII HT 2019 låg på en lägre nivå jmf med samma period föregående år. Bra indikation.

Jag har läst att det kan finnas faktorer som talar för en ökning, t ex antal födda -00 och nya utformningen på läkarprogrammet. Därför ställde jag frågan.

Jag kommer att höja mitt snitt till 22,1p från 21,7p. Söker jag in till VT borde det räcka.
Gast

Lund - VT 2020

Inlägg av Gast »

Då kan du vara lugn:)
Låst