Lund, reservplats 3 i B2-kvoten med 22,29 och 0,8 HP

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års vårtermin.
Karlkarl

Lund, reservplats 3 i B2-kvoten med 22,29 och 0,8 HP

Inlägg av Karlkarl »

Hej Nils!
Jag hoppas jag skriver till dig på rätt ställe nu. Jag har sökt in till Lunds läkarprogram i B2 kvoten med 22,29 och 0,8 HP. Jag ligger på reservplats 3 nu. Vad tror du om mina chanser att komma in?
Jag pluggar för övrigt redan läkarprogrammet på en annan ort, finns det några andra vägar in mer än via antagning.se? Det bör ju finnas platser i senare terminer
Med vänlig hälsning, Karl
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Lund, reservplats 3 i B2-kvoten med 22,29 och 0,8 HP

Inlägg av Nils »

Karlkarl skrev:Hej Nils!
Jag hoppas jag skriver till dig på rätt ställe nu. Jag har sökt in till Lunds läkarprogram i B2 kvoten med 22,29 och 0,8 HP. Jag ligger på reservplats 3 nu. Vad tror du om mina chanser att komma in?

Jag pluggar för övrigt redan läkarprogrammet på en annan ort, finns det några andra vägar in mer än via antagning.se? Det bör ju finnas platser i senare terminer
Med vänlig hälsning, Karl
Hej Karl!
Reservplats #3 har räckt varje gång ända sedan kvoterna gjordes om HT 2010, så du bör ha en fördelaktig chans för antagning (om än inte nödvändigtvis 100 %).
http://läkarstudent.se/antagning.html#bii

Vad gäller direkt överflyttning så är problemet att de flesta lärosätena har slutat med det. Jag tror att orsaken är att det blev för många ansökningar och det saknades något bra sätt att avgöra vem som skulle bli antagen (plus att alla ansökningar, från alla möjliga och omöjliga länder, skulle behöva värderas). Genom att använda det nationella urvalet som ett "filter" så blir uppgiften mycket enklare och även något mer förutsägbar för dem som vill flytta.
Karlkarl

Lund, reservplats 3 i B2-kvoten med 22,29 och 0,8 HP

Inlägg av Karlkarl »

Ok! Tack för hjälpen :)
Akka
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 jan 2015, 09:59

Lund, reservplats 3 i B2-kvoten med 22,29 och 0,8 HP

Inlägg av Akka »

Jag är också reserv i B2 gruppen i Lund (högre reservnummer). Vet du om de antagit någon i denna grupp? Skriv gärna om du blir antagen.
Karlkarl

Lund, reservplats 3 i B2-kvoten med 22,29 och 0,8 HP

Inlägg av Karlkarl »

Akka, jag kom in. Lycka till :)
Akka
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 jan 2015, 09:59

Lund, reservplats 3 i B2-kvoten med 22,29 och 0,8 HP

Inlägg av Akka »

Grattis!!! Tack för att du skrev och informerade.
Låst