Antagen i urval 2! - Har jag ändå kvar mina reservplatser?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års vårtermin.
inka
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 jan 2015, 11:29

Antagen i urval 2! - Har jag ändå kvar mina reservplatser?

Inlägg av inka »

Yes, har blivit antagen i urval 2 :) försvinner då mina reservplatser till de andra universiteten/högskolorna eller kan jag ändå bli uppringd för plats på annat universitet/högskola?

När brukar de börja ringa in reserver till Örebro eller har de redan börjat ringa? Om de ringer och man missar samtalet :ledsen: , ringer de direkt vidare till nästa reserv dvs man har bara en chans?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Antagen i urval 2! - Har jag ändå kvar mina reservplatser?

Inlägg av Nils »

Lägre rangordnade alternativ är helt borta. Om du blev antagen till ditt alternativ #3 så står du däremot fortfarande kvar som reserv till dina alternativ #1 och #2.
hexagon6
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 dec 2014, 00:23

Antagen i urval 2! - Har jag ändå kvar mina reservplatser?

Inlägg av hexagon6 »

Örebro börjar ringa in reserver 16:e januari.
inka
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 jan 2015, 11:29

Antagen i urval 2! - Har jag ändå kvar mina reservplatser?

Inlägg av inka »

Tack för era svar! Hoppas att de ringer den 16 januari, men antar att det kan dra ut på tiden och att de även kan ringa efter att terminen startat om ngn då skulle hoppa av. Eller betar de typ av alla reserver på en och samma dag dvs att man kan redan den 16 januari räkna med att de ringer upp?

Min fråga är om man påbörjar sin utbildning i annat lärosäte får man om man skulle bli etrbjuden en reservplats i annat lärosäte då byta eller försvinner mina reservplatser iom att jag redan påbörjat utbildningen? Hoppas att någon vet och kan svara mig, då skulle jag bli så glad :)
visitor

Antagen i urval 2! - Har jag ändå kvar mina reservplatser?

Inlägg av visitor »

Hej!

De ringer in reserver när det finns platser. Personligen tror jag att de flesta rings upp efter uppropet då många inte tackar nej till sin plats utan bara struntar i att dyka upp. När jag blev antagen till KI för ett antal år sedan ringde de en gång och eftersom jag inte svarade partade de in på telefonsvararen. Jag fick även ungefär samtidigt ett mejl. Svarstiden innan platsen gick vidare var 24 timmar.

Reservantagningen sker lokalt och blir du uppringd efter terminsstart kan du självklart byta. Meddela gärna ditt universitet om du byter så att de i sin tur eventuellt kan ringa in en reserv.
inka
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 jan 2015, 11:29

Antagen i urval 2! - Har jag ändå kvar mina reservplatser?

Inlägg av inka »

Vet att man kan tacka ja till flera reservplatser, men är det ngn skillnad om man redan har en plats som man är antagen till? Vet det lärosäte som ringer om reservplats att man redan är antagen till annat lärosäte?

Jag är som sagt antagen till ett av mina lägre val i listan. Om någon erbjuder mig plats (reservplats) till universitet från ngn av mina högre val i listan och jag tackar ja i telefon. Blir jag då på en gång med automatik av med den plats som jag blivit antagen till?

Snälla svara snabbt :)
Gäst

Antagen i urval 2! - Har jag ändå kvar mina reservplatser?

Inlägg av Gäst »

Du blir struken från de platser som ligger under det universitet du tackar ja till som jag har förstått det?
Heidi

Antagen i urval 2! - Har jag ändå kvar mina reservplatser?

Inlägg av Heidi »

Som jag har förstått blir du inte av med dina platser automatiskt om du tackar ja till en reservplats. För att reservintagningen sker internt på varje skola. Och det är nog för bökigt för dom att skicka vidare den informationen mellan varran. Så du kan tacka ja till ett ställe, och sen tacka ja till ett annat om de ringer. Men säg till skolan om du är antagen att du inte ska ha din plats, så att de kan ringa upp nästa reserv i listan :)

Och Gäst, det du säger gäller för den tidigare antagningen online, via antagning.se. Detta sker ju internet så inte samma sak :glad:

(Inte 100% säker, men så jag uppfattat det genom andra trådar här)
inka
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 jan 2015, 11:29

Antagen i urval 2! - Har jag ändå kvar mina reservplatser?

Inlägg av inka »

Tack för era svar. Jag har hört att man kan tacka ja till flertalet reservplatser (och att man sedan tackar nej till de man inte tänker ta), men trodde detta gällde om man ENBART hade reservplatser dvs att man inte är antagen till ngt universitet alls.
Låst