Reserv till Örebro och Umeå!

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års vårtermin.
AmandaH

Reserv till Örebro och Umeå!

Inlägg av AmandaH »

Hej!

Jag ligger på reserv 8 till Umeå och 14 till Örebro efter andra antagningen i gruppen för det gamla gymnasiesystemet utan kompletering (BI om jag inte tar fel, gick ut 2012). Gick ut med 21.5

Har jag några chanser att komma in med tanken på den nya fördelningen? Jag studerar läkarlinjen i Gdansk, Polen nu så har lite svårt att hänga på något upprop för att trängas om platser. Jag har telefonen på och mailen uppkopplad men är det något annat jag borde vara medveten om?

//Amanda

P.S awesome sida
visitor

Reserv till Örebro och Umeå!

Inlägg av visitor »

Rekommenderar att du kontrollerar ditt betyg igen för med de siffrorna ska du vara antagen till båda universiteten. Med det sagt bör du fixa alla papper från Polen om du tänkt försöka flytta upp någon termin.
AmandaH

Reserv till Örebro och Umeå!

Inlägg av AmandaH »

Oj menar 21,4. Har dubbel räknat ett antal gånger
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reserv till Örebro och Umeå!

Inlägg av Nils »

Du blir sannolikt antagen och då sannolikt även vid båda lärosätena.
inka
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 jan 2015, 11:29

Reserv till Örebro och Umeå!

Inlägg av inka »

Nils, finns det ngn statistik/uppskattning om hur många av de som står som reserver efter andra urvalet som blir antagna innan terminstart? Är intresserad i första hand av Örebro och Linköping.

Kan antagning ske även när vårterminen börjat? Tyckte jag läste ngnstans att man inte får byta lärosäte under första terminen....så om man påbörjat sin utbildning i annat lärosäte och blir uppringd som reserv så får man då alltså inte byta eller?

Riktigt bra sida detta, så glad att jag hittade den :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reserv till Örebro och Umeå!

Inlägg av Nils »

inka skrev:Nils, finns det ngn statistik/uppskattning om hur många av de som står som reserver efter andra urvalet som blir antagna innan terminstart? Är intresserad i första hand av Örebro och Linköping.

Kan antagning ske även när vårterminen börjat? Tyckte jag läste ngnstans att man inte får byta lärosäte under första terminen....så om man påbörjat sin utbildning i annat lärosäte och blir uppringd som reserv så får man då alltså inte byta eller?

Riktigt bra sida detta, så glad att jag hittade den :)
Tack inka! :glad:

Har tyvärr ingen statistik över hur många reserver som blir antagna INNAN terminsstart, har bara de totala reservnumrena.
inka
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 jan 2015, 11:29

Reserv till Örebro och Umeå!

Inlägg av inka »

Ok, tack Nils! Var hittar jag info om de totala reservnumrena, är väldigt intressant det med!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reserv till Örebro och Umeå!

Inlägg av Nils »

Här:
http://läkarstudent.se/antagning.html

De sist antagna reservnumrena (numrering från urval 2) i reservintaget redovisas i nedre delen av de olika tabellerna.
Hanna95
Inlägg: 6
Blev medlem: 06 jan 2015, 20:15

Reserv till Örebro och Umeå!

Inlägg av Hanna95 »

Fick precis veta ifrån Umeå att i höstas tog de in 6 stycken reserver i au1 efter andra urvalet. Vet ni om det brukar vara någon skillnad i hur många reserver som blir antagna på våren respektive hösten?
inka
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 jan 2015, 11:29

Reserv till Örebro och Umeå!

Inlägg av inka »

Örebro har i urval två antagit totalt 90 st och om antalet sjunker ned till under 70 st så börjar de ringa in reserver, har det varit så tidigare år? Är det detta som kallas för "överintag"?

Nils, gällande statistiken, de sist antagna reservnumrena (numrering från urval 2), är det medräknat överintag (dvs att i praktiken måste ju först 20 pers tacka nej inanan man ens kommer till reserverna)?
Låst