Linköping BIEX nr 6 efter urval 1

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års vårtermin.
Guest

Linköping BIEX nr 6 efter urval 1

Inlägg av Guest »

Hej!
Har efter 1:a antagningen för VT 2015 reservplats nr 6 i BIEX gruppen för Läkarutbildningen i Linköping. Enligt statistik för reservantagning tolkar jag det som att jag kommer att komma in, om inte redan vid andra antagningen så vid reservantagningen, stämmer det?
Niklas
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 dec 2014, 08:30

Vad betyder reservplaceringsnumren i statistiken?

Inlägg av Niklas »

Guest skrev:Hej!
Har efter 1:a antagningen för VT 2015 reservplats nr 6 i BIEX gruppen för Läkarutbildningen i Linköping. Enligt statistik för reservantagning tolkar jag det som att jag kommer att komma in, om inte redan vid andra antagningen så vid reservantagningen, stämmer det?
Jag har reservplats nr 1 BIEX - Uppsala, och har fått höra både det ena och det andra.
Vissa säger att reserv 1 betyder att man praktiskt kan se sig själv antagen. Samtidigt måste man också tänka på att BIEX - kvoten är endast fylld med personer som nyss tog studenten och vill komma in, samt att den är mycket mindre. Så antalet som tackar nej till sina platser borde vara lägre än i t.ex. BI-gruppen.
Nr 6 på LIU vet jag inte riktigt. De har även haft ett ganska stort överintag. Nils borde kunna ge en relativt kvalificerad gissning :blinkar:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

urval 2

Inlägg av Nils »

I höstas rörde det sig bara en placering mellan urval 1 och 2.
Dessutom har LiU ett mycket stort överintag nu, så det är svårt att gissa hur liten reservantagningen kommer att vara. Det går tyvärr inte att ta för givet att ett visst reservnummer kommer att räcka, även om det verkar så utifrån tidigare statistik.
Låst