Reserv i Umeå

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års vårtermin.
klaraSarar

Reserv i Umeå

Inlägg av klaraSarar »

Hej!
Jag har reservplats 44 (BIEX) till läkarprogrammet i Umeå, hur stor är min chans att komma in?
Tack på förhand :glad:
Gäst

Reserv i Umeå

Inlägg av Gäst »

Vad har du för betyg?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reserv i Umeå

Inlägg av Nils »

Jag tror att den är liten, tyvärr, men jag har samtidigt väldigt lite tidigare statistik att gå på.

Behåll din plats och hoppas på att det rör mycket på sig i urval 2...
Klarasarar

Reserv i Umeå

Inlägg av Klarasarar »

Jag har 20.89. När jag sökte i vår så stod jag på reservplats 160 på första urvalet och hamnade på 94 till sista urvalet, bör det inte bli samma igen? Då lär väl mina chanser vara stora? Eller missförstår jag hela grejen?
klarasarar

Reserv i Umeå

Inlägg av klarasarar »

Ungefär vilken reserv bör jag hamna påför urval 2 för att ha en chans att komma in? Jag ringde till studievägledningen för medicinska avdelningen i Umeå och han sa att den sista reserven som togs in i höst hade plats 14 i andra urvalet. Jag glömde att fråga om det var för min kvot dock, alltså BIEX-kvoten.

för övrigt menade jag självklart höst och inte vår i det senaste meddelandet.
Gäst

Reserv i Umeå

Inlägg av Gäst »

Kön rör sig mer ju längre bak man är eftersom man är mer mån om att behålla sin plats om man har en realistisk chans att komma in. Vilket reserv 100+ inte känner att de har. Så dina chanser är mycket små, för att inte säga obefintliga.
Sorry

Reserv i Umeå

Inlägg av Sorry »

Ser tyvärr inte så bra ut. Tror att du får försöka igen nästa termin :nej:
Opel

Reserv i Umeå

Inlägg av Opel »

Som redan konstaterat bör du kanske inte ställa in dig på att komma in. Men BIEX kvoten är ny så det är svårt att avgöra. Håll tummarna för Urval två. Landar du på reserv 20 eller lägre i urval två kan du med lite tur bli inringd.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reserv i Umeå

Inlägg av Nils »

klarasarar skrev:Jag ringde till studievägledningen för medicinska avdelningen i Umeå och han sa att den sista reserven som togs in i höst hade plats 14 i andra urvalet. Jag glömde att fråga om det var för min kvot dock, alltså BIEX-kvoten.
Reservnumret låter rimligt för BIEX-kvoten.
Hejsanhoppsan

Reserv i Umeå

Inlägg av Hejsanhoppsan »

Om den siste reserven hade #14 HT14 (enligt Umeå själva), hur kommer det sig då att det under antagningsfliken här på läkarestudent.se står att Umeå inte tog emot några reserver i urval 2 alls (både BI och BIEX)? Eller har jag missförstått tabellerna?

Tack på förhand :)
Låst