Reservplats 7 på Karolinska

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års vårtermin.
vieras

Reservplats 7 på Karolinska

Inlägg av vieras »

Hej!

Jag blev antagen till Uppsala men fick reservplats på nummer 7 i KI (BI). Betyder det att om 7 tackar nej till KI ska blir jag antagen?? Vet nån vilka chansar har jag? Ugh det gör mig så ångestfull att inte veta! Nu söker jag boende i två städer! ; /

Och jag är inte ens helt säker om jag vill tacka jag till reservplatsen... Är Stockholm inte ganska tråkigt och dyrt stad? Några synviklar? BTW jag är finländare x) Torilla tavataan! ;)

-Blivande läkare :)
Gäst

Reservplats 8 på Karolinska

Inlägg av Gäst »

Bytte från ki till uppsala men det var inget fel på utbildningen, utan det var för att jag ville bo i en studentstad. Ja stockholm är det dyrare än i uppsala. T.ex kostar maten i Solna 78 kr för en portion. I uppsala är det 63 och du kan äta hur mycket som helst haha bostad är också väldigt dyrt i stockholm och betydligt billigare i uppsala om du har stått i kö (man behöver inte stå jämförelsevist länge). Utbildningen i uppsala är verkligen i toppklass, men det var även KI's. Lite fler fester i uppsala också. Dock är ju stockholm betydligt större så det finns massor att hitta på! Men man kan också alltid åka tåg i en timme från uppsala :) för en person med familj i stockholm som kan hjälpa med mat/boende skulle jag rekommendera stcklm,
Men för studenter som oss är uppsala definitivt ett bättre allternativ när det gäller bostad, mat (ekonomi), fester och studentliv i helhet. Utbilningen är som jag sa helt utmärkt och troligen nära din bostad (väääldigt svårt att få bostad nära KI, o då är det inte studentlägenhet vi pratar om så räkna med dubbla hyran jämfört med uppsala).
Hmm men en bra sak med KI är att man kan plugga i huddinges bibliotek när man tröttnar på campus solna haha, det är mysigare där.
Jaja lycka till med valet så hoppas jag att vi träffas i uppsala, studenternas stad och sveriges äldsta universitet ;)
Skriv här efter urvalet om du bestämde dig för att behålla uppsalaplatsen så kan jag guida dig runt i uppsala ngn gång o ge massor av tips o trix:)
Kalle

Reservplats 7 på Karolinska

Inlägg av Kalle »

Gäst, skulle uppskatta jättemycket ifall du berättade om hur bytet gick till. Hur mycket fick du tillgodoräknat? Vilken termin bytte du?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reservplats 7 på Karolinska

Inlägg av Nils »

vieras skrev:Hej!

Jag blev antagen till Uppsala men fick reservplats på nummer 7 i KI (BI). Betyder det att om 7 tackar nej till KI ska blir jag antagen?? Vet nån vilka chansar har jag? Ugh det gör mig så ångestfull att inte veta! Nu söker jag boende i två städer! ; /
Hej vieras!

KI har gjort ett överintag vilket innebär att reserver inte börjar kallas förrän överintaget är borta. Det krävs alltså mer än 7 bortfall för att du ska bli antagen.

Oddsen ser tyvärr dåliga ut för dig vid Karolinska Institutet.
Gäst

Reservplats 7 på Karolinska

Inlägg av Gäst »

Varje år blir platserna efter urval 1 färre med 20 platser. Alltså måste MER än 20 personer totalt försvinna från läkarprogrammet innan någon annan kommer in utval 2
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reservplats 7 på Karolinska

Inlägg av Nils »

För BII-kvoten brukar det röra sig om 1-2 platser färre i urval 2 än i urval 1.

Hösten 2014 blev det till och med en plats mer i urval 2 än i urval 1.
Låst