Reservförskjutning Göteborgs HP-kvot

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års vårtermin.
Tesla

Reservförskjutning Göteborgs HP-kvot

Inlägg av Tesla »

Hej Nils! Tack för en toppensida!


Jag undrar om någon har koll på hur tidigare års reservförskjutning för Göteborgs HP-kvot har sett ut? Vore så otroligt uppskattat!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reservförskjutning Göteborgs HP-kvot

Inlägg av Nils »

Tesla skrev:Hej Nils! Tack för en toppensida!


Jag undrar om någon har koll på hur tidigare års reservförskjutning för Göteborgs HP-kvot har sett ut? Vore så otroligt uppskattat!
Hej Tesla!

VT13: 8+ mellan urvalen, 23 i reservintaget, totalt 31+.
HT13: 19+ mellan urvalen, 33 i reservintaget, totalt 52+.
VT14: 9+ mellan urvalen, 40 i reservintaget, totalt 49+.
HT14: 13+ mellan urvalen, 27 i reservintaget, totalt 40+.
Tesla

Reservförskjutning Göteborgs HP-kvot

Inlägg av Tesla »

Tack för svaret, Nils!

Har man någon aning om hur många fler det kan vara? (För detta är ju minsta möjliga reservförskjutning).

Hade själv reserv 105-115 till GBG i höstas och det gick ner 50-60 platser till urval 2. Fast det är kanske så att det rör sig mer mellan urvalen ju högre reservplats du har?


mvh,
hexagon6
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 dec 2014, 00:23

Reservförskjutning Göteborgs HP-kvot

Inlägg av hexagon6 »

Hej Nils.
Har du liknande siffror för Örebro och Umeå att bjuda på?
Hittar inte när jag söker eller så är det jag som är kass!
Tusen tack!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reservförskjutning Göteborgs HP-kvot

Inlägg av Nils »

Tesla skrev:Tack för svaret, Nils!

Har man någon aning om hur många fler det kan vara? (För detta är ju minsta möjliga reservförskjutning).

Hade själv reserv 105-115 till GBG i höstas och det gick ner 50-60 platser till urval 2. Fast det är kanske så att det rör sig mer mellan urvalen ju högre reservplats du har?


mvh,
Gissningsvis inte alltför många fler men det är svårt att säga - det finns ingen konkret information om hur många som hade gränsvärdet för urval 2 men föll bort av någon anledning (antagning någon annanstans eller nejtackande till reservplacering).

Ju högre reservplats man har, desto fler finns det framför en som kan försvinna ur kön.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reservförskjutning Göteborgs HP-kvot

Inlägg av Nils »

hexagon6 skrev:Hej Nils.
Har du liknande siffror för Örebro och Umeå att bjuda på?
Hittar inte när jag söker eller så är det jag som är kass!
Tusen tack!
Siffrorna räknas fram utifrån "varav andel antagna" (håll muspekaren över andelen så får du de exakta siffrorna).

Örebro HP:
VT13: 0+ mellan urvalen, 30 i reservintaget, totalt 30+.
HT13: 3+ mellan urvalen, 25 i reservintaget, totalt 28+.
VT14: 0+ mellan urvalen, 13 i reservintaget, totalt 13+.
HT14: 3+ mellan urvalen, 11 i reservintaget, totalt 14+.

Örebro ökade överintaget inför HT14, vilket dämpar reservantagningen.

En svårighet här är att antagningsgränserna var desamma i både urval 1 och 2, plus att Örebro har ett stort överintag som gör att antalet antagna med gränsvärdet rentav kan sjunka mellan urvalen (det hände VT13 och VT14) och dölja eventuella reservantagningar.
hexagon6
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 dec 2014, 00:23

Reservförskjutning Göteborgs HP-kvot

Inlägg av hexagon6 »

Så det är alltså inte särskilt troligt att jag blir antagen i andra urvalet med reservplats 5 i HP-kvoten? :(

Förresten, hur gör man för att citera ett visst inlägg? Hittar ingen knapp.
hexagon6
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 dec 2014, 00:23

Reservförskjutning Göteborgs HP-kvot

Inlägg av hexagon6 »

Jag förstår inte riktigt statistiken.
Om man kollar på t.ex. VT14 så står det efter urval 1 att 28 av 55 med 1.7 blev antagna.
I andra urvalet så står det att 23 av 25 med 1.7 blev antagna.
Det rörde sig alltså ingenting mellan urvalen? Varför ändrades i sådana fall siffrorna?
Förlåt min dumhet men vet inte hur man ska tolka statistiken. :(
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reservförskjutning Göteborgs HP-kvot

Inlägg av Nils »

hexagon6 skrev:Så det är alltså inte särskilt troligt att jag blir antagen i andra urvalet med reservplats 5 i HP-kvoten? :(
Inte nödvändigtvis, det är bara svårt att säga på grund av överintaget och på grund av att Örebros HP-gränser var desamma i både urval 1 och 2. Med andra ord så finns det fog för att tro att de uträknade siffrorna underskattar chanserna betydligt. Min magkänsla säger mig att du bör bli antagen i Örebro med plats #5 i HP-kvoten, jag har bara inte siffror att backa upp den med.
:)
Förresten, hur gör man för att citera ett visst inlägg? Hittar ingen knapp.
När du kommit till sidan där du kan skriva ett svar så kan du bläddra ner en bit. Du kommer då att se en bläddringslista med inlägg från tråden, inklusive en "citera"-knapp per inlägg. Trycker du på den så infogas ett citat i svarsrutan, på den plats där du har markören.

Tänk bara på att citat inom citat inte kommer att godkännas av forumet, du måste radera sådana (eller åtminstone klippa ur dem och placera dem ovanför det nya citatet).
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reservförskjutning Göteborgs HP-kvot

Inlägg av Nils »

hexagon6 skrev:Jag förstår inte riktigt statistiken.
Om man kollar på t.ex. VT14 så står det efter urval 1 att 28 av 55 med 1.7 blev antagna.
I andra urvalet så står det att 23 av 25 med 1.7 blev antagna.
Det rörde sig alltså ingenting mellan urvalen? Varför ändrades i sådana fall siffrorna?
Förlåt min dumhet men vet inte hur man ska tolka statistiken. :(
Mellan de två urvalen försvann 30 personer med 1,7. De har antingen tackat nej till sina platser eller blivit antagna någon annanstans.

Samtidigt minskade antalet antagna från 28 till 23. Det beror på att det hade gjorts ett överintag i urval 1 och då måste flera antagna "avsäga" sig sina platser (t.ex. genom antagning på högre rangordnat alternativ) innan reservantagningen kan börja.

Alltså:
* Vi vet att 30 ansökande (antagna+reserver) föll bort av någon anledning.
* Vi vet att minst 5 antagna föll bort av någon anledning.
* Vi vet inte hur många antagna som föll bort och ersattes av reserver.

Det kan vara så att det inte blev någon reservantagning alls men det kan också vara så att 23 reserver antogs (om alla som redan var antagna med 1,7 "avsade" sig sina platser). Gissningsvis ligger verkligheten någonstans däremellan.
Låst