Reservförskjutning Göteborgs HP-kvot

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års vårtermin.
hexagon6
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 dec 2014, 00:23

Reservförskjutning Göteborgs HP-kvot

Inlägg av hexagon6 »

Nils skrev:
Mellan de två urvalen försvann 30 personer med 1,7. De har antingen tackat nej till sina platser eller blivit antagna någon annanstans.

Samtidigt minskade antalet antagna från 28 till 23. Det beror på att det hade gjorts ett överintag i urval 1 och då måste flera antagna "avsäga" sig sina platser (t.ex. genom antagning på högre rangordnat alternativ) innan reservantagningen kan börja.

Alltså:
* Vi vet att 30 ansökande (antagna+reserver) föll bort av någon anledning.
* Vi vet att minst 5 antagna föll bort av någon anledning.
* Vi vet inte hur många antagna som föll bort och ersattes av reserver.

Det kan vara så att det inte blev någon reservantagning alls men det kan också vara så att 23 reserver antogs (om alla som redan var antagna med 1,7 "avsade" sig sina platser). Gissningsvis ligger verkligheten någonstans däremellan.
Tack! Nu känner jag mig lite lugnare! Kämpar dock fortfarande med grundlösa tankar om att "just i år kommer antagningen att vara extra svår och reservantagningen kommer vara minimal, bara för att just jag söker i år". Men jag antar att det inte finns särskilt mycket som stöder mina tankar?

Du har inte siffror på reservförskjutningen för HP-kvoten i Umeå?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reservförskjutning Göteborgs HP-kvot

Inlägg av Nils »

hexagon6 skrev:Tack! Nu känner jag mig lite lugnare! Kämpar dock fortfarande med grundlösa tankar om att "just i år kommer antagningen att vara extra svår och reservantagningen kommer vara minimal, bara för att just jag söker i år". Men jag antar att det inte finns särskilt mycket som stöder mina tankar?
Evidensen för Murphys lag är tveksam.
Du har inte siffror på reservförskjutningen för HP-kvoten i Umeå?
Umeå HP...
VT13: minst 26 inför urval 2, 22 i reservintaget, totalt minst 48
HT13: minst 12 inför urval 2, 48 i reservintaget, totalt minst 60
VT14: minst 28 inför urval 2, 20 i reservintaget, totalt minst 48
HT14: minst 27 inför urval 2, 21 i reservintaget, totalt minst 48
guest

Reservförskjutning Göteborgs HP-kvot

Inlägg av guest »

Så man är så gott som antagen om man har reservplats <10 i umeå hp-kvot efter första urvalet? Ska man tacka ja till bostad och arbete i Umeå tycker du Nils, om man har en reservplats mindre än 10 eller är det för tidigt?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reservförskjutning Göteborgs HP-kvot

Inlägg av Nils »

Är man reserv så finns det aldrig 100,00000 % garanti för antagning.

Med tanke på att enbart reservintaget (efter urval 2) aldrig har omfattat mindre än 15 placeringar sedan Umeå fick sin HP-kvot HT09 så skulle jag själv nog ta chansen, åtminstone ifall den inte skulle finnas kvar i början av januari.
Låst