reserv på linköping och örebro

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års vårtermin.
AYYAN
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 dec 2014, 22:56

reserv på linköping och örebro

Inlägg av AYYAN »

hej!
Jag har reservplats 14 till linköping, 8 till UMEÅ och 7 på örebro med (BII-kvoten). vill gärna komma in på linköping eller örebro. Hur ser mina chanser ut? mycke bra eller ok ? I reservantagningen isåfall eller vid urval 2? :ledsen:
Senast redigerad av AYYAN den 18 dec 2014, 23:11, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

reserv på linköping och örebro

Inlägg av Gäst »

Jag är ingen expert, men det tog in lite för många människor i Linköping. Det finns plats för 118, men de tog in 170, så ett överintag på 52 personer... Jag vet inte exakt hur platserna är fördelade, men skulle nog chansa på att cirka 15-20 personer från BII gruppen behöver droppa för att du ska komma in i Linköping.

Det ska nog inte vara omöjligt för dig att komma in i någon av de universiteten då du ligger helt okej i kön, men det brukar nog vara jäkligt många fler som droppar platser i BI och BIEX gruppen då jag har hört att det är många som "provar" att söka bara för att de kan. Men jag skulle nog inte säga att det är omöjligt och om jag skulle vara du så skulle jag börja kolla in lite i bostadssituationen redan nu, då det kan vara bra att ha skaffat sig en ganska bra uppfattning om stan.
Josse

reserv på linköping och örebro

Inlägg av Josse »

Hej,
Har fått svar från studievägledare i Örebro och Linköping, Linköping svarade att de har ett överintag för att inte behöva kalla in så många reserver, har ju själv plats 18 på Liu och 11 i Örebro, tror att det kommer bli tufft. I örebro svarade dom att det är helt omöjligt att säga hur många reserver de tror att de kommer kalla. Örebro känns mest troligt faktiskt..
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

reserv på linköping och örebro

Inlägg av Nils »

AYYAN skrev:hej!
Jag har reservplats 14 till linköping, 9 till UMEÅ och 7 på örebro med (BII-kvoten). vill gärna komma in på linköping eller örebro. Hur ser mina chanser ut? mycke bra eller ok ? I reservantagningen isåfall eller vid urval 2? :ledsen:
Lite svårt att säga. Du har definitivt en chans på alla tre, med en starkare chans i Umeå och Örebro.
AYYAN
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 dec 2014, 22:56

reserv på linköping och örebro

Inlägg av AYYAN »

Vågar jag chansa och tacka nej till Umeå i hopp om Örebro. Eftersom jag har placerad Örebro efter Umeå. Men nu ångrar jag eftersom jag kan inte flytta till Umeå. snälla Nil ge mig ett förslag. Läkarutbildning är min dröm så vill inte heller missa chansen att komma in på min dröm utbildning. tycker du att jag behöver behålla både umeå och örebro för att komma in på Läkarutbildning .
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

reserv på linköping och örebro

Inlägg av Nils »

Om du inte kan flytta till Umeå så har du väl ingenting att vinna på att behålla Umeå i din ansökningslista?
:)

Örebro BII
VT13: minst 6 reserver totalt fick chansen
HT13: minst 25 reserver totalt fick chansen
VT14: minst 5 reserver totalt fick chansen
HT14: minst 12 reserver totalt fick chansen

Umeå BII
VT13: minst 8 reserver totalt fick chansen
HT13: minst 29 reserver totalt fick chansen
VT14: minst 10 reserver totalt fick chansen
HT14: minst 0 reserver totalt fick chansen (kanske ingen, högst 4)
AYYAN
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 dec 2014, 22:56

reserv på linköping och örebro

Inlägg av AYYAN »

Hello Nils,
Statistics of Örebro university shows VT 14 has taken 5 from reservation. Is this information included both "urval 2 & next reservation lists". If it is so, won't it be diffucult for me to get the chance at Örebro because my reservation number is 7.

Plz let me know your opinion. I appreciate your help.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

reserv på linköping och örebro

Inlägg av Nils »

Ifall VT15 blir en upprepning av VT14 och VT13, snarare än HT14 och HT13, så räcker kanske inte reservnummer 7.

Antalet inkluderar både urval 2 och reservintaget. Reservantagningen till urval 2 är dock osäker eftersom den bara räknar ansökande med antagningsgränserna i urval 1 respektive 2 - de som eventuellt har en poäng mellan dessa två värden, det vill säga i intervallet 22,12-22,19, missas då. Uppskattningar blir därför mer pålitliga efter urval 2 än nu efter urval 1.
Låst