Reservplats

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års vårtermin.
Niklas

Reservplats

Inlägg av Niklas »

Hej alla!
Denna antagning så satte jag Uppsala som mitt förstahands-val och Örebro som andrahand.
Jag fick en 1:a reservplats i BIEX kvoten vid Uppsala, och endast 37:e reserv i HP-kvoten (fastän jag hade 1.75, konstigt!).
Dock så kom jag in på Örebros universitet. Så nu undrar jag hur jag bör göra, hur stora är chanserna för Uppsala att jag kommer in? Eller är det säkrast om jag tar Örebro och inte riskerar att se om jag tar mig in till Uppsala som jag vill?

Tack på förhand

//Niklas
gast

Reservplats

Inlägg av gast »

Du kan ju tacka ja till båda platserna. Om du kommer in i Uppsala så stryks Örebro.
Gäst

Reservplats

Inlägg av Gäst »

EXTREMT många har 1.75 och 1.7. Jag kom in på uppsala med betyg men min kompis med 1.75 hamna i reserv 50 !
du har goda chanser. Andra har inte lika tur.
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Reservplats

Inlägg av Wolthura »

Hej Niklas!

Förra HT kom man i BIEX kvoten ner till #18 reserv efter 2:a urvalet, så med stöd av det ser dina chanser god ut om det är Uppsala du verkligen vill komma in i. Om vi säger att det mot förmodan inte blir så att du blir antagen i urval 2 kommer du fortfarande att bibehålla din antagna plats vid Örebros universitet. Däremot kommer du strykas från Örebro om du kommer in i Uppsala under 2:a urvalet, eftersom du har prioriterat Uppsala högre än Örebro. Allt handlar om var du helst vill in.

Hälsningar,
Josefine
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Niklas
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 dec 2014, 08:30

Reservplats

Inlägg av Niklas »

Tack för alla svar!

Jag kommer att tacka ja till båda och hoppas på att komma in till Uppsala.
Jag har visserligen första reservplats, men i den minsta kvoten tyvärr. Håller tummarna att någon av de 21 personer har kommit in på en annan linje och vill byta! :)

//Niklas
Låst